خبر جدید مایکروسافت حتی برنامه نویسان اندروید را شکه کرد و وسوسه ترک محیط های نچندان جالب توسعه برنامه های اندرویدی و رو آوردن به محیط غنی، بدون محدودیت و منظم مایکروسافت ویژوال استودیو نمود و شاید خیلی از توسعه دهندگان دست از کار کشیده و منتظر نسخه جدید این نرم افزار هستند تا برنامه های اندرویدی خود را هم با این ابزار فوق العاده مایکروسافت بنویسند و بوسیله امولاتور اندروید نرم افزار ویژوال استودیو ۲۰۱۵ !، برنامه نوشته شده را به خوبی تست کرده و از آن خروجی بگیرند! خبر خوشحال کننده دیگر برای برنامه نویسان آی او اس می باشد و آنها هم میتوانند در Visual Studio 2015 برای IOS برنامه بنویسند!

visual-studio-20151

مدتها از ارائه آخرین نسخه نرم افزار محبوب ویژال استودیو یعنی Visual Studio 2013 می گذرد و تمامی طرفداران و برنامه نویسان زبان های مایکروسافتی بی صبرانه منتظر ارائه نسخه جدید این نرم افزار از سوی شرکت Microsoft هستند. خبر خوشحال کننده این است که شرکت مایکروسافت در آخرین مراسم خود در نیویورک از امکانات عالی Visual Studio 2015 و NET 2015. خبر داد و این خبر طیف وسیعی از برنامه نویسان را خوشحال نمود، حتی برنامه نویسانی که با زبان های غیر مایکروسافتی برنامه می نوشتند!

v1

اولین خبر خوشحال کننده این است که مایکروسافت ویژوال استودیو ۲۰۱۵ بصورت رایگان در اختیار کاربران قرار می گیرد تنها محدودیت نسخه رایگان، ساخت برنامه های سازمانی می باشد و در سایر امور رایگان است و به راحتی در دسترس است. این کار مایکروسافت هم می تواند کمی نرم افزارهای متن باز را تحدید نماید هم از دریچه ای دیگر می تواند به جامعه توسعه دهندگان جهان کمک بسیار بزرگی کند.

یکی از مهمترین ویژگی های ویژوال استودیو ۲۰۱۵ این است که توسعه دهندگان می توانند برای ساخت برنامه های لینوکس، آی او اس و حتی اندروید در محیط ویندوز (در ویژوال استودیو ۲۰۱۵!) به راحتی و بدون مشکلی به برنامه نویسی بپردازند.

این نسخه تمام ویژگی های مورد نیاز برای ایجاد برنامه های کاربردی در سراسر پلتفرم های دسکتاپ، موبایل، وب سایت و فضا های ابری که از طریق ادغام ابزار ویژوال استودیو و ++C توسط کراس پلت فرم توسعه کتابخانه انجام می پذیرد را در بر دارد و همچنین ابزار های کراس پلتفرم توسعه تلفن همراه برای ویندوز، و توسعه کامل با دسترسی به هزاران پسوند را به سهولت برای برنامه نویسان عرضه می نماید.

v41

توانایی ایجاد وب سایت های پیشرفته و ساده بوسیله امکانات بی نظیر و بسیار زیاد ASP.NET5 که می تواند بر روی سیستم عامل های مختلف، از جمله ویندوز، لینوکس و مک اجرا شود.

v2

تطابق بیشتر و همخوانی با سرویس هایی همچون آفیس ۳۶۵ و سرویس های Microsoft Azure

زبان کدینگ جدید برای Microsoft .NET.

نهایتا مایکروسافت از هدیه خود نیز پرده برداری کرد و از عرضه نسخه رایگان Visual Studio Community 2013 پس از ارائه نسخه ۲۰۱۵ خبر داد، این نسخه تقریبا تمامی قابلیت های نسخه اصلی ویژوال استدیو را در خود دارد. توسعه دهندگان می توانند با کمک آن از مزایا، امکانات و افزونه های مناسب برای ساخت اپلیکیشن های متعدد با قابلیت اجرا روی پلتفرم ها و ابزارهای مختلف بهره ببرند.

قرار است مایکروسافت نسخه بازمتن NET. (یا متن باز یا اوپن سورس) را هم ارائه نماید و این نشانه تازه ای از تغییرات و حرکت های مثبت مایکروسافت است گویی مایکروسافت میخواهد تمامی برنامه نویسان جهان را به سمت ویژوال استودیو بِکِشَد!!. همچنین قرار است نسخه بازمتن این نرم افزار برای اجرا در محیط لینوکس و مک هم ارائه شود و به صورت رایگان در اختیار عموم قرار گیرد!

مایکروسافت امیدوار است بتواند با استقبال مردم، راهی را که پیش گرفته بتواند در مورد ویندوز فون windows phone هم استفاده نماید و پس از اندروید و ای او اس ، ویندوز فون را نیز از لحاظ برنامه غنی کند.

به نظر میرسد در آینده ای نچندان دور شاهد آن خواهیم بود که بسیاری از برنامه نویسان اندروید، آی او اس، مک، لینوکس و … هم در ویژوال استودیو مایکروسافت، و با زبان های مایکروسافتی برنامه هایشان را بنویسند.

تصاویری از محیط نرم افزار Visual Studio 2015 و NET 2015. مایکروسافت:

v5

v6

v7

منبع : ویژوال استودیو ۲۰۱۵، پدیده جدید شرکت مایکروسافت! + دانلود نسخه آزمایشی

درباره نویسنده

سامان

فارغ التحصیل کارشناسی نرم افزار، علاقه مند به برنامه نویسی، طراحی وب، تکنولوژی های نوین، یادگیری و فیلم

مشاهده تمام مقالات