بنا به تصوری که در جامعه رایج شده است، خیلی از انسان ها فکر میکنند مدیریت کردن یک سایت دقیقا همانند مدیریت کردن یک صفحه ی Word است و به همان سادگی که در Word کارهایشان را انجام میدهند، میتوانند یک سایت را مدیریت کنند، زمانی که این تصور در جامعه رایج شد شاهد رشد قارچ گونه ی تعداد زیادی سایت بی کیفیت و ساده بودیم که در عمل هیچ کار مفیدی انجام نمیدادند، اینگونه سایت ها نتیجه ی کار کردن کاربرهایی آماتور با CMS های آماده بود.

پس از مدت کوتاهی سایت هایی تحت عنوان “سایت ساز” بالا آمدند که میگفتند تنها با چند کلیک ساده و مختصر میتوانید صاحب یک سایت شوید !! هرکسی با هر سطح دانشی تنها با چند کلیک مختصر صاحب یک سایت شود، این حرف که هرکسی میتواند یک سایت بسازد کاملا صحیح است، اما آیا لازم است که هر انسان یک سایت داشته باشد ؟ آیا انجام همچین کاری الزامیست ؟

یک کودک ۵ ساله میتواند به راحتی یک نقاشی از یک خانه به همراه چندین درخت زیبا بکشد و مادر او میتواند برای یادگاری نقاشی او را به بدنه ی یخچال بچسباند، اما آیا این نقاشی در حدی است که کاملا شیک و حرفه ای در یک قاب تصویر قرارداده شود و بر روی سردر خانه نصب گردد ؟ این روند دقیقا روند سایت های آماتوری است که در حال رشد کردن هستند، دنیای وب به گونه ای است که همیشه جا برای افراد آماتور وجود دارد، هرکسی میتواند بنابه سلیقه و علاقه مندی خود یک صفحه ی وب داشته باشد و از مدیریت آن لذت ببرد، اما مشکل زمانی جدی میشود که این گونه سایت های ساده شروعی برای کسب و کار و بیزینس شوند.

مشکل دقیقا از همین لحظه شروع میشود، افراد آماتور مدام به دنبال ابزارهای آماده میگردند و به دنبال این هستند که سایتشان را خودشان آپدیت کنند و قابلیت های جدید به آن اضافه کنند، پس از زمان کوتاهی به دلیل اینکه فاقد دانش فنی هستند خیلی سریع وحشت زده میشوند، آنها دوست دارند که بتوانند به راحتی در سایتشان تغییر ایجاد کنند و آن را آپدیت کنند اما اگر بخواهیم واقع بینانه به این قضیه نگاه کنیم، تنها فاجعه به بار می آید.

عوامل اصلی که باعث به وجود آمدن همچین مشکلاتی میشوند CMS های آماده ای مثل WordPress ، Joomla ، Drupal و … میباشند، در یک جهان ایده آل CMS ها برای این به وجود آمده اند که کارها را برای طراحان و توسعه دهندگان وب راحت تر کنند، اما پس از مدتی تعداد افرادی کاملا آماتور شروع به استفاده از این CMS ها برای کسب و کارشان کردند، برای مثال در یک ستونی که حداکثر عرض آن ۲۰۰ پیکسل است یک عکس با ۷۰۰ پیکسل عرض گذاشتند و نظم صفحات را بهم زدند، این افراد آماتور شروع به برهم زدن نظم در طراحی کردند، فضاهای خالی را حذف کردند و جای آن را با تبلیغات درهم برهم پر کردند و هرگونه المنتی که به نظرشان جالب میرسید در صفحه وب گذاشتند، کدهای جاوا اسکریپت نصفه و نیمه از جاهای مختلف کپی کردند و در وبسایت خود قرار دادند و پس از اینکه به مشکل خوردند شروع به سرزنش برنامه نویس ها کردند که کد مشکل دارد درصورتی که خودشان طریقه ی استفاده از آن را بلد نبودند، از چندین نوع فونت در یک پاراگراف استفاده کردند، در واقع هرکاری که یک طراحی را تبدیل به یک فاجعه میکند از نظر آنها جذاب بود.

آیا این بخش مفید و هوشمندانه از طراحی یک CMS بود ؟ CMS در ابتدا باعث شد که بتوانید خیلی سریع یک سایت را توسعه دهید و همچنین بر اساس CMS ای که انتخاب میکنید به مجموعه زیادی از ابزارها و پلاگین ها دسترسی پیدا کنید که باعث افزایش سرعت شما در کدنویسی شود و همچنین کار شما را راحت کند، اما در نهایت چقدر به این هدف نزدیک شدیم ؟ قسمت بد و منفی یک CMS چقدر است ؟

دلیل های عدم استفاده از CMS :

  1. حفره های امنیتی که در CMS و پلاگین های آن به وجود می آید باعث میشود سایت شما آسیب پذیر شود و در واقع این حفره در وبسایت شما به وجود می آید.
  2. به دلیل اینکه قرارداد بسته اید، هرگونه حفره ی امنیتی و حمله ای که به CMS انجام شود باعث میشود که شما زیر سوال بروید، زمانی که شما یک CMS را نصب میکنید و شروع به استفاده از آن میکنید با تیک زدن گزینه ی “قبول قواعد استفاده از CMS” این قاعده را نیز قبول میکنید که هرگونه ریسک و خطر استفاده از CMS را قبول کنید و اگر مشکلی پیش بیاید نمیتوانید هیچگونه ادعایی نسبت به سازنده ی CMS داشته باشید.
  3. برای سایت های کوچکی که نیاز به CMS های بزرگ با کلی پلاگین و قابلیت مختلف ندارند، استفاده از CMS باعث گیج شدن مخاطب میشود نسبت به یک CMS ساده که خودتان طراحی کرده باشید.
  4. CMS ها باعث میشوند فکر کنید هرچیزی که میخواهید را میتوانید به دست بیاورید درصورتی که در واقعیت اینگونه نیست.
  5. CMS باعث میشود که مهارت و ذوق خود در کدنویسی را از دست بدهید و کدنوشتن ساختار یافته را فراموش کنید.
  6. گاهی CMS ها باعث میشوند کارهای ساده و کوچک به کارهایی سخت و طاقت فرسا تبدیل شوند.
  7. تمام CMS ها باعث میشوند یک سری کدهای آماده در بارگزاری سایت شما بارگزاری شود و این باعث میشود که سرعت بالا آمدن وبسایتتان کم شود.
  8. بعضی از CMS ها اهمیتی به SEO نداده اند، آیا میخواهید با نصب چند پلاگین قابلیت SEO و رتبه ی بهتر از موتور های جست و جو را از دست بدهید ؟
  9. مدیریت خودکار توسط CMS باعث میشود کاربرانتان به راحتی در طراحیتان تغییر ایجاد کنند و پس از اینکه خراب کاری کردند انتظار داشته باشند شما مشکلات آنها را خیلی سریع رفع کنید.
    نتیجه گیری

CMS قابلیت های مختلفی را برای طراحان و توسعه دهندگان وب فراهم می آورد تا بتوانند به سرعت به کار خود بپردازند، اما زمان آن فراهم رسیده که نصب CMS های آماده برای مشتریانتان را متوقف کنید، زیرا آنگاه مشتریانتان سایت را مدیریت نمیکنند بلکه این شما هستید که باید بدون هیچگونه هزینه ای سایت را مدیریت کنید و مشکلات پی در پی آنها هنگام استفاده از CMS را برطرف کنید، استفاده از CMS را از منظر خود که یک حرفه ای هستید نگاه نکنید، از نظر کاربری نگاه کنید که فرق بین سایدبار و نویگیشن را نمیداند، در این صورت یک CMS ساده و دست نویس بیشتر به درد آن کاربر میخورد.

منبع : مجید آنلاین

برچسب گذاری شده در:

, , , ,

درباره نویسنده

سامان

فارغ التحصیل کارشناسی نرم افزار، علاقه مند به برنامه نویسی، طراحی وب، تکنولوژی های نوین، یادگیری و فیلم

مشاهده تمام مقالات