روز هر نفر، با صبح‌اش آغاز می‌شود. اینکه صبح را چه می‌کنید، در تمام روزتان تاثیر می‌گذارد. عادت‌های هر صبح افراد موفق هم با یکدیگر متفاوت است، اما این چند ایده، می‌توانند در داشتن صبحی بهتر کمک‌تان کنند.

۱- آن‌ها صبح زود از خواب بیدار می‌شوند

می‌دانید «ارنست همینگوی»، «تیم کوک» یا «جک دورسی» توییتر، در چه چیزی با هم شباهت دارند؟ همگی صبح‌ها زود از خواب بیدار می‌شوند. منظورمان هم از زود بین ۴ تا ۵ و نیم است. در حالی که افراد موفق بیدارند، رقبای نه‌چندان موفق‌شان در رویا‌های‌شان به دنبال قصه‌های تخیلی می‌گردند.

۲- آن‌ها کارهای روزشان را دوره می‌کنند

بیشتر افراد موفق قبل از اینکه روزشان را شروع کنند، برنامه‌ریزی و اهداف‌شان را بررسی می‌کنند. آن‌ها دید واضحی از کارشان دارند و این موضوع به آن‌ها اجازه می‌دهد تا کارشان را به خوبی اجرا کنند. برای مثال این جمله از استیو جابز را بخوانید:

در ۳۳ سال گذشته، هر روز صبح در آینه به خودم نگاه کرده و از خودم پرسیده‌ام: اگر امروز آخرین روز زندگی‌ام بود، آیا همان کاری را می‌کردم که امروز می‌خواهم بکنم؟ اگر چند روز پشت سر هم جواب نه بود، می‌دانم که باید چیزی را تغییر بدهم.

۳- آن‌ها ورزش می‌کنند

می‌توانید مدیرعامل اپل را هر روز پنج صبح در ورزشگاهی پیدا کنید. جک دورسی هم روزی شش مایل می‌دود. مدیرعامل Unilever هم هر روز روی یک تردمیل می‌دود. تمام افراد موفق می‌دانند که بدنی سالم، خالی از بیماری و استرس برای انجام سخت‌ترین و چالش‌برانگیزترین کارهای دنیا نیاز دارند. علم هم می‌گوید که ورزش کردن، اندورفین‌هایی را ترشح می‌کند که استرس را کم می‌کنند. بطورکلی ورزش انرژی می‌دهد و سالم نگه‌تان می‌دارد.‌‌‌

۴- آن‌ها مدیتیت می‌کنند

افراد معروفی مثل مدونا، پاول مک‌کارتنی، جنیفر آنیستون، هیو جک‌من یا جک دورسی روزانه مدیتیت می‌کنند تا ذهنی خالی و آرام داشته باشند و افکار مزاحم را دور کنند. آن‌ها با این کار استرس خودشان را کم و وضعیت روانی سالم‌تری پیدا می‌کنند.‌‌

۵- آن‌ها صبحانه‌ی سالم می خورند

چه در ماشین، چه در محل کار یا چه در خانه، تمام افراد موفق صبحانه‌ی سالمی می‌خورند. بهتر است صبحانه را با کربوهیدرات‌های پیچیده پر کنید که به آرامی می‌شکنند و در طول روز تولید انرژی می‌کنند.‌‌

۶- آن‌ها کارهای‌شان را می‌نویسند

برخی به دفترچه‌هایی که افراد موفق دارند، دفتر ایده می‌گویند. برخی هم آن را دفترچه خاطرات می‌خوانند. با این حال، مارک تواین، جرج لوکاس، چارلز داروین، بتهوون یا هر فرد موفق دیگری که فکرش را بکنید یک دفترچه برای نوشتن کارهای‌اش داشته است. آن‌ها در این دفترچه، از ایده‌ها، افکار، برنامه‌ها، اهداف یا هر چیز دیگری می‌نوشتند.

۷- آن‌ها کارهای سخت را با تمرکز بالایی انجام می‌دهند

افراد موفق می‌دانند که تمرکز، انرژی و اراده، منابعی بسیار مهم تر از پول هستند. انجام کارها به بهترین نحو هم نیازمند این‌ها است. با تمرین روزانه، می‌توان به سطحی رسید تا منابع خود را به خوبی در کارهای سخت خرج کرد.

پس از برنامه‌ریزی و بررسی هدف‌ها، افراد موفق سخت‌ترین و در عین حال کاری که بیشترین بازده را برای‌شان دارد اول صبح انجام می‌دهند.

علم می‌گوید که اراده در صبح، در بالاترین سطح قرار دارد و به‌تدریج کم می‌شود.‌‌

۸- آن‌ها از رقبای‌شان بیشتر می‌دانند

افراد موفق از تمام اطرافیان‌شان بیشتر می‌دانند. آن‌ها عاشق یاد گرفتن هستند. آن‌ها بسیار کتاب می‌خوانند. در حالی که رقبای افراد موفق به دنبال سرگرمی‌های مختلف هستند، آن‌ها روزنامه و کتاب می‌خوانند یا به کتاب‌های صوتی گوش می‌دهند. عکسی که در پایین می‌بینید، برنامه‌ی روزانه‌ی بنجامین فرانکلین است. بگذارید نگاهی به آن بیندازیم.

فرانکلین اول صبح از خود می‌پرسد قرار است امروز چه کار مهمی انجام دهد. او بلند می‌شود. پس از صبحانه و کار، ظهر را کتاب می‌خواند و چیزی می‌خورد. دوباره در عصر به کار مشغول می‌شود و پس از آن دوباره از خود درباره‌ی کارهای مهمی که امروز انجام داده است می‌پرسد. سپس کمی جمع و جور می‌کند. چیزی می‌خورد. موسیقی گوشی می‌دهد یا خود را با چیز دیگری سرگرم می‌کند. نهایتا شب را هم می‌خوابد.

منبع : مجله دیجی کالا

درباره نویسنده

سامان

فارغ التحصیل کارشناسی نرم افزار، علاقه مند به برنامه نویسی، طراحی وب، تکنولوژی های نوین، یادگیری و فیلم

مشاهده تمام مقالات