در این مطلب قرار است نصب و راه اندازی سرویس گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) را، که در بین ایرانی‌ها به نام‌های گوگل آنالیز و گوگل آنالیتیک هم شناخته می‌شود، آموزش بدهیم. توجه فرمایید که آموزش ارائه شده مربوط به جدیدترین روش نصب گوگل آنالیتیکس، یعنی استفاده از گوگل تگ منیجر (Google Tag Managerr) است که توسط خود گوگل پیشنهاد می‌شود و به شما کمک می‌کند که در آینده سرویس آنالیز گوگل را به راحتی مدیریت کنید. حالا شاید بپرسید که گوگل آنالیتیکس اصلاً چیست و چرا باید آن را بر روی سایت یا اپلیکیشن موبایل خود (اندروید یا iOS) نصب کنید؟

گوگل آنالیتیکس چیست و چرا باید آن را نصب کنید؟

گوگل آنالیتیکس یا گوگل آنالیتیک یکی از سرویس‌های گوگل است که به شما اجازه می‌دهد تمام آمارهای وب‌سایت خود را به ساده‌ترین و بهترین شکل دنبال کنید. به وسیله این ابزار شما می‌توانید بفهمید:

  • روزانه چه تعداد بازدیدکننده به سایت شما وارد می‌شوند.
  •  چقدر زمان در سایت شما می‌گذارنند.
  •  نرخ پرش این کاربران چقدر است. (نرخ پرش یا بانس ریت چیست و چه اهمیّتی دارد؟)
  • ترافیک اصلی شما از چه طریقی است (ترافیک مستقیم، جستجو و ارجاعی).
  • مخاطبان اصلی شما چه کسانی هستند.
  •  علایق اصلی آنها چیست.
  • از چه شهرهایی وارد سایت شما شده‌اند.
  • چقدر در سایت شما وقت گذرانده‌اند.
  • به کدام صفحات وب‌سایت شما بیشتر علاقه نشان داده‌اند.
  • و …

همچنین بد نیست بدانید که تمام موارد ذکر شده جزو ساده‌ترین اطلاعاتی هستند که می‌توانید از گوگل آنالیز بدست آورید و دریافت آمار و تحلیل‌هایی بسیار دقیق‌تر و هدفمندتر نیز از طریق گوگل آنالیز ممکن است.

طریقۀ ایجاد حساب گوگل آنالیتیکس

ابتدا شما به یک حساب گوگل نیاز دارید. اگر که شما از قبل یک حساب (برای سایر سرویس‌های این شرکت از قبیل Gmail) دارید می‌توانید از آن برای راه‌اندازی حساب گوگل آنالیز خود استفاده کنید، یا آنکه باید یک حساب جدید ایجاد کنید. توجه داشته باشید که این حساب گوگل قرار است بر اطلاعات صفحه آنالیز، کنترل کامل داشته باشد و بنابراین بهتر است که به آن مطمئن باشید و شخص دیگری به آن دسترسی نداشته باشد.

همچنین باید بدانید که گوگل به شما اجازه می‌دهد تمام وب‌سایت‌ها و البته برنامه‌های گوشی خود (تا سقف ۵۰ تا) را از طریق یک حساب آنالیتیکس بررسی کنید و لازم به ایجاد چندین حساب نیست. شما حتی می‌توانید چندین حساب گوگل را به یک حساب آنالیتیکس متصل کنید تا همکاران شما نیز به اطلاعات دسترسی داشته باشند.

هم اکنون به صفحه گوگل آنالیتیکس بروید و گزینه ورود (Sign in) به گوگل آنالیتیکس را انتخاب کنید. در صورتی که از قبل حساب گوگل خود را ساخته باشید، در این صفحه سه مرحلۀ راه‌اندازی گوگل آنالیز برای شما نمایش داده خواهد شد.

how-ton-install-google-analytics-01

بر روی گزینۀ Sign Up کلیک کنید و اطلاعات مربوط به وب‌سایت خود را وارد کنید. در اینجا لازم است نام حساب آنالیز خود را انتخاب کنید، نام و دامنۀ وب‌سایت خود را بنویسید، زمینۀ فعالیت خود را مشخص کنید و کشور و محدودۀ زمانی مورد نظرتان (که احتمالاً ایران و +۳:۳۰ Tehran می‌باشد) را انتخاب نمائید.

how-ton-install-google-analytics-02

 

در پایین صفحه هم مشخص می‌کنید که اطلاعات تحلیلی شما تا چه حد در دسترس گوگل باشد. پیشنهاد ما این است که تمام بخش‌های این قسمت و به خصوص Benchmarking را تیک بزنید. گزینۀ Benchmarking به شما اجازه می‌دهد که بعدها اطلاعات وب‌سایت خود را با سایر وب‌سایت‌های مرتبط مقایسه کنید.

how-to-install-google-analytics-04

دریافت آی مخصوص آنالیتیکس شما (Tracking Info)

بعد از آنکه حساب کاربری خود را ایجاد کردید، یک آی دی مخصوص وب‌سایت شما ایجاد می‌شود و در اختیار شما قرار می‌گیرد. البته شما می‌توانید این آی دی را به صورت دستی هم دریافت کنید. کافی است از منوی بالا وارد قسمت ادمین شوید، در قسمت Account حساب مورد نظر خود را انتخاب کنید، سپس در قسمت Property نام وب‌سایت خود را برگزینید و در نهایت بروی گزینۀ Tracking Info کلیک کنید. توجه داشته باشید که این آی دی (که به فرمت UA-000000-01 می‌باشد) در هنگام ایجاد تگ لازم است. بنابراین باید آن را یادداشت کنید.

2015-07-14_Add_Google_Analytics_to_your_Website_tt

 

طریقۀ ایجاد حساب گوگل تگ منیجر و کانتینر

گوگل با عرضۀ سرویس تگ منیجر قدمی بزرگ در راستای ساده کردن کار نصب ابزارهای تحلیلی از جمله گوگل آنالیتیکس برای صاحبان وب‌سایت‌ها و برنامه‌های گوشی برداشته است. به کمک این سرویس دیگر لازم به کدهای مختلف و پیچیده نیست و شما می‌توانید با قرار دادن چند خط کد ساده در وب‌سایت و یا برنامۀ گوشی مورد نظرتان از تمام امکانات تحلیلی موردنیازتان بهره‌مند شوید. در ادامه چگونگی استفاده از این سرویس را توضیح خواهیم داد.

ابتدا به دامنۀ Tagmanager.google.com مراجعه کنید و یک حساب کاربری برای خود ایجاد بکنید.

how-to-install-google-analytics-05

بعد از ایجاد حساب، شما می‌بایست برای وب سایت خود یک Container جدید در تگ منیجر ایجاد کنید. این کانتِینر در واقع یک کد ساده است که می‌تواند تگ گوگل آنالیز و البته هر تگ دیگری که قصد استفاده از آن را دارید، درون خود جای بدهد. پروسه ساخت یک کانتینر اصلاً پیچیده نیست. تنها کاری که باید بکنید این است که نام و محدوده زمانی مورد نظر خود برای کانتینر را مشخص کنید.

how-to-install-google-analytics-06

وارد کردن دامنۀ سایت در این قسمت ضروری نیست. با اینحال پیشنهاد ما این است که دامنه خود را وارد کنید، زیرا گوگل تگ منیجر بدین وسیله می‌تواند در طول فرآیند تنظیم تگ کمک بیشتری به شما بکند. همچنین توجه داشته باشید که در تعداد کانتینرهای ایجاد شده محدودیتی وجود ندارد و در صورت لزوم شما می‌توانید کانتینرهای جدیدی برای سایر وب‌سایت‌ها و برنامه‎های گوشی خود ایجاد کنید. در نهایت شما وارد فضای ویرایش کانتینر خود خواهید شد که تصویر آن در زیر آمده است:

how-to-install-google-analytics-07

قرار دادن کد جاوا اسکریپت کانتینر بر روی وب‌سایت

بعد از اینکه کانتینر را ایجاد کردید، یک کد جاوا اسکریپت در اختیار شما قرار می‌گیرد. یا اینکه می‌توانید با کلیک بر روی ID کانتینر خود (که به صورت GTM-XXXX می‌باشد) صفحه نصب تگ منیجر را باز کرده و کد خود را دریافت کنید.

شما باید این کد را کپی کنید و در تمام صفحات وب‌سایت خود آن را دقیقاً بعد از تگ آغازین <body> قرار دهید. همچنین در صورتی که از قبل تگ‌های قدیمی گوگل آنالیز را بر روی وب‌سایت خود نصب داشته‌اید، لازم است تمام آنها را پاک کنید.

how-to-install-google-analytics-08

حالا اگر که می‌خواهید از قرارگیری درست تگ‌ها بر روی وب‌سایت خود مطمئن شوید، می‌توانید از افزونۀ کمک‌رسانی در تگ‌گذاری‌ برای مرورگر کروم استفاده کنید. کافی است با این مرورگر وارد لینک زیر شده و گزینۀ Add to Chrome را انتخاب کنید: (دانلود افزونه Tag Assistant)

how-to-install-google-analytics-12-1

ایجاد تگ گوگل آنالیز در تگ منیجر

بسیار خب… اکنون که کانتینر خود را در اختیار داریم و کد آن را به سایت اضافه کرده‌ایم، وقت آن رسیده که تگ گوگل آنالیتیکس را درون این کانتینر قرار دهیم.

در صفحه گوگل تگ منیجر، بر روی گزینۀ “Create Tag” کلیک کنید و تگ Google Analytics را به عنوان محصول (Product) انتخاب کرده و نوع تگ (Tag Type) خود را بر روی Universal Analytics تنظیم نمایید.

همچنین بهتر است که نام تگ خود را نیز با کلیک بروی گزینۀ ویرایش که در کنار عنوان قرار دارد، مشخص کنید. پیشنهاد ما این است که نام این تگ را GA Pageview بگذارید. پس از آن نیز باید آی دی ردیابی (Tracking ID) وب‌سایت خود در گوگل آنالیز را وارد کنید. در بخش دوم این راهنما طریقۀ دریافت این آی دی را به شما توضیح داده‌ایم.

حالا باید نوع ردیابی (Track Type) خود را مشخص کنید. در حال حاضر گزینۀ Page View را برای این قسمت انتخاب کنید. بدین ترتیب هر بار که کاربر از صفحات وب‌سایت شما بازدید می‌کند، تگ گوگل فعال خواهد شد و اطلاعات را دریافت می‌کند. در نهایت هم باید مشخص کنید که شرایط فعال شدن تگ شما (Firing Triggers) چیست. فعلاً این گزینه را بر روی All Pages قرار دهید تا هیچ محدودیتی وجود نداشته باشد و تگ گوگل با باز شدن هر صفحه‌ای فعال شود.

همچنین در صورتی که قصد استفاده از سرویس‌های تبلیغات گوگل را دارید، پیشنهاد می‌کنیم گزینۀ Display Advertising Features را فعال کنید.

unnamed

حتماً متوجه شده‌اید که گزینه‌هایی برای تنظیمات بیشتر و پیشرفته در این فرم وجود دارد. این بخش‌ها برای کسانی است که قصد استفادۀ تخصصی از سرویس آنالیز را دارند و در صورت لزوم در مطالب بعدی به بررسی آنها خواهیم پرداخت.

بعد از آنکه تمام اطلاعات را وارد کردید، گزینۀ Create Tag را انتخاب کنید. توجه داشته باشید که با انتخاب این گزینه، تگ گوگل آنالیز بلافاصله در سایت شما اعمال نمی‌شود و ابتدا لازم است که آن را منتشر کنید. پیشنهاد ما این است که همیشه قبل از انتشار یک تگ، از گزینۀ پیش‌نمایش (Preview) تگ منیجر استفاده کرده و آن را امتحان کنید تا مطمئن شوید به درستی کار می‌کند.

خب، همین تگ ساده که در این قسمت ایجاد کردیم، به شما کمک خواهد کرد تا اطلاعات تحلیلی بسیار متنوعی را از گوگل دریافت کنید. اطلاعاتی نظیر تعداد کاربرانی که از سایت شما بازدید می‌کنند، صفحاتی که آنها بیشتر باز می‌کنند، زمانی که در سایت می‌گذرانند، درصد کسانی که بلافاصله سایت شما را ترک می‌کنند (Bounce Rate)، روش‌هایی که کاربران سایت شما را پیدا می‌کنند و …

انتشار تگ گوگل آنالیتیکس و آنالیز سایت

اکنون همه‌چیز آماده است. تنها کاری که باید بکنید این است که تگی که ساختید را منتشر کنید. البته بعد از انتشار تگ، مدتی (نزدیک به یک روز) طول می‌کشد تا گوگل بتواند اطلاعات کافی را از سایت شما جمع‌آوری کند و آنها را در گوگل آنالیز نمایش دهد. اما شما همچنان به اطلاعات لحظه‌ای (Real-Time) دسترسی خواهید داشت و می‌توانید ببینید که در لحظه چند نفر در وب‌سایت شما حضور دارند، از چه صفحاتی بازدید می‌کنند و البته، از چه طریقی شما را پیدا کرده‌اند.

امکانات پیشرفتۀ گوگل تگ منیجر

همانطور که احتمالاً متوجه شده‌اید، گوگل تگ منیجر امکانات بسیار زیادی را در زمینۀ تگ‌سازی در اختیار شما قرار می‌دهید. برای مثال شما می‌توانید یک تگ را به نحوی تنظیم کنید که با فشرده شدن یک دکمه، ورود به یک صفحۀ مشخص یا … فعال شود. همچنین در صورتی که یک فروشگاه آنلاین دارید، قیمت یک محصول خریداری شده را به گوگل آنالیز منتقل کند تا بتوانید آماری در زمینۀ درآمد خود داشته باشید. اما بررسی تمام این امکانات وقت بسیار زیادی می‌برد و در نتیجه از حوصلۀ این متن خارج است. با اینحال در صورت علاقه‌مند بودن، می‌توانید از منابع متعدد انگلیسی در این زمینه استفاده نمایید.

گوگل آنالیز برای برنامه‌های گوشی

همانطور که در ابتدای پست نیز اشاره کردیم، گوگل امکانات تحلیلی خود را فقط به وب‌سایت‌ها ارائه نمی‌دهد و صاحبان برنامه‌های گوشی بر روی اندروید و iOS نیز می‌توانند از آنها استفاده کنند. البته نحوۀ راه‌اندازی سرویس گوگل آنالیتیکز برای این برنامه‌ها کمی با وب‌سایت‌ها متفاوت است و در صورت درخواست شما عزیزان می‌توانیم در آینده بدان بپردازیم.

افزونۀ Page Analytics برای مرورگر کروم

حالا که با موفقیت گوگل آنالیز را بر روی سایت خود نصب کرده‌اید، دیگر می‌توانید اطلاعات تحلیلی مختلفی  را از طریق این سرویس دریافت نمایید و  با توجه به این اطلاعات سایت خود را به بهترین نحو برای کاربران بهینه‌سازی کنید. اما بد نیست بدانید که گوگل در کنار آنالیز، یک افزونۀ کروم بی‌نظیر در زمینۀ تحلیل هم به رایگان در اختیار صاحبان وب‌سایت‌ها قرار داده که پیشنهاد می‌کنیم آن را از دست ندهید. این افزونه Page Analytics نام دارد و با استفاده از آن، شما با ورود به وب‌سایت خود اطلاعات تحلیلی مختلفی را دریافت خواهید کرد. مثلاً اینکه چند درصد کاربران بر روی یک دکمه کلیک کرده‌اند. (دانلود افزونه Page Analytics)

how-to-install-google-analytics-13

سخن نهایی درباره نصب گوگل آنالیتیک

اکنون شما طریقۀ راه‌اندازی گوگل آنالیز را می‌دانید و می‌توانید خودتان شخصاً این سرویس را بر روی وب‌سایت خود نصب کنید. اما هنوز در مورد کاربردها و طریقۀ استفاده از این سرویس حرفی نزده‌ایم. در مطالب بعدی بیشتر به این موضوع خواهیم پرداخت و به شما یاد می‌دهیم که چگونه به بهترین شکل از اطلاعات گوگل آنالیتیکس استفاده کنید (راهنمای استفاده از گوگل آنالیتیکس و صفحات آن برای افراد مبتدی). همچنین در صورتی که قصد دارید به صورت حرفه‌ای از این سرویس استفاده کنید و از تمام امکانات آن بهره‌مند شوید، تیم نوین آماده است تا در این زمینه با شما همکاری کند و تجربه و تخصص خود را در اختیار شما قرار دهد.

منبع: نوین

درباره نویسنده

سامان

فارغ التحصیل کارشناسی نرم افزار، علاقه مند به برنامه نویسی، طراحی وب، تکنولوژی های نوین، یادگیری و فیلم

مشاهده تمام مقالات