اگر با وجود کار زیاد و استفاده از تکنیک‌های مختلف افزایش بهره‌وری ، هنوز شرکتتان رشد دلخواه را نداشته، شاید باید علت را در خودتان جستجو کنید.

عده‌ای ۹۰ ساعت در هفته کار می‌کنند، مدام تلاش می‌کنند که کار بیشتری را در زمان کمتری انجام دهند و از انواع تکنیک‌های مرسوم استفاده می‌کنند تا کارایی شرکت را بالا ببرند و محصولات و خدمات بهتری را ارائه کنند. بیشتر اوقات آن‌ها متوجه نیستند که مشکل کارایی شرکت نیست، بلکه نقطه‌ای است که روی آن متمرکز می‌شوند.

تمام تکنیک‌های روتین برای افزایش بهره‌وری مفید هستند. ولی همیشه مسئله اصلی بهره‌وری شرکت نیست. مشکل از آنجا شروع می‌شود که افراد اغلب روی چیزهای غیرضروری متمرکز می‌شوند.

توجه کنید که لزوما همه‌ی کارهایی که در کسب‌وکارتان با آن‌ها مواجهید، مسئله مرگ و زندگی نیستند. حتی بسیاری از اوقات اهمیت چندانی هم ندارند. بااین‌حال شما اجازه می‌دهید این کارها کل روز شما را اشغال کنند. شما باید به هرروز خود نگاه کنید، کارهایی که واقعاً حیاتی و مهم هستند را بردارید و کاری به مابقی کارها نداشته باشید.

بیشتر بدانید: به کارت چاشنی انگیزه بده!

در ادامه مطلب، ما یک پروسه پنج مرحله‌ای را پیشنهاد می‌کنیم که به کمک آن می‌توانید روی مسائل مهم متمرکز شوید.

قبل از خواب، روز خود را مرور کنید

تمرکز بر روی مسائل حیاتی، نیازمند قدرت روانی است. اگر شما عصبی، مضطرب یا حتی وحشت‌زده باشید، آن‌وقت اجازه می‌دهید مسائل کوچک هم در نظرتان پراهمیت جلوه کنند. چراکه می‌خواهید حتماً همه‌ی کارها را انجام دهید.

باید روز خود را با احساسی مثبت شروع کنید. برای این امر هم باید از شب قبل خودتان را آماده کنید. قبل از اینکه به خواب بروید، خودتان را مجسم کنید که به‌راحتی از همه‌ی وقایع روز می‌گذرید. چه احساسی خواهید داشت وقتی می‌بینید که همه‌ی کارها به‌راحتی انجام می‌شوند؟

از لحظه‌ای که بیدار می‌شوید به ذهنتان تمرکز بدهید

چرت نزنید. زیاد زیر دوش نمانید. از انجام هر کاری که وقت شما را بی‌جهت بگیرد و باعث شود در طول روز به خاطر کمبود وقت دچار استرس شوید پرهیز کنید.

به‌محض اینکه بیدار شدید از رختخواب بیرون بیایید. بدنتان را حرکت بدهید و حواس خود را متوجه روز پیش رو کنید.

وقتی روزتان را با تمرکز فوری شروع کنید، تمام طول روز در همین حالت می‌مانید.

مأموریت روز خود را مشخص کنید: اهداف مهم را در نظر بگیرید

اهداف روز خود را روشن کنید. ممکن است خیلی کارها برای انجام دادن به ذهنتان برسند. ولی در برنامه‌ریزی خود برای هر روز، فقط کارهایی را انتخاب کنید که انجامشان اولین اولویت‌های کار و زندگی‌تان است. تا می‌توانید کارهای کوچکی را که فقط مشغله ایجاد می‌کنند از فهرست خود حذف کنید.

مدت‌زمانی را به‌عنوان وقت آزاد بگذارید تا درصورتی‌که ضرورت یا اتفاق مهم غیرمنتظره‌ای رخ داد از این وقت برای حل‌وفصل آن‌ استفاده کنید. به خاطر بسپارید که این وقت آزاد فقط به ضروریات پیش‌بینی‌نشده تعلق دارد، نه کارهایی که  طبق عادت هرروز انجام می‌داده‌اید و فقط وقت شما را می‌گیرند.

 پیوسته از خودتان بپرسید چرا؟

چرا مشغول انجام این کار هستید؟ چرا این کار را الآن انجام می‌دهید؟

اگر پاسختان به مأموریت روزتان برگردد، عالی است و شما هنوز متمرکز هستید. اگر دیدید پاسختان شبیه این است که:

«چون همین الآن این پرونده‌ها را روی میز من گذاشتند و من نمی‌دانم باید چه‌کار کنم به‌جز اینکه آن‌ها را روبه‌راه کنم!» بدانید که از مسیر خارج‌شده‌اید و تمرکزتان را ازدست‌داده‌اید. در این حالت با چه سرعتی می‌توانید خود را به روند برنامه‌ی اصلی روزتان برگردانید؟ مطمئنا کار سختی پیش رو خواهید داشت.

خود را غرق روزتان کنید و از آن لذت ببرید

حتی اگر از کاری که انجام می‌دهید خوشتان نمی‌آید ،می‌توانید از غرق شدن در آن لذت ببرید. ۱۰ دقیقه‌ی اول یا حتی ۲ ساعت اول شروع هر کاری، زیاد خوشایند نیست. ولی وقتی با جریان هماهنگ می‌شوید و می‌گذارید آب شما را با خود ببرد، می‌توانید تا ابد ادامه دهید.

مشغله‌های ذهنی خود را کم کنید. کمتر فکر کنید تا بیشتر غرق کاری شوید که انجام می‌دهید. متمرکز بودن احساس خوبی به همراه می‌آورد. وقتی اقدامات شما هدف‌دار است و به خاطر استرس ناشی از کار زیاد از پا درنیامده باشید، زمان برایتان مفهومی باارزش‌تر دارد. حس می‌کنید وجودتان مؤثر و مفید و کارا است. به‌طور متقابل این احساسات تمرکزتان را بیشتر و بیشتر می‌کند. شما باید این احساس خشنودی را حفظ کنید و مجذوب کارهایتان بمانید. وقتی می‌توانید با تمرکز روی مسائل مهم، احساس فوق‌العاده‌ای داشته باشید، نگذارید مسائل کوچک و بی‌اهمیت شما را گرفتار کنند.

منبع: زومیت

برچسب گذاری شده در:

, ,

درباره نویسنده

سامان

فارغ التحصیل کارشناسی نرم افزار، علاقه مند به برنامه نویسی، طراحی وب، تکنولوژی های نوین، یادگیری و فیلم

مشاهده تمام مقالات