اگر مجموعه کاری را مدیریت می‌کنید و می‌‌خواهید از حال و روز واقعی اعضای تیم خود به صورت نامحسوس و بدون آنکه خودشان بدانند، مطلع شوید،‌ در این مطلب ۵ راهکار ساده اما کاربردی ارائه شده که به بهبود حس همدلی و همراهی در تیم کاری نیز کمک می‌کند.

یکی از اعضای کلیدی تیم کاری حال روحی و روانی خوبی ندارد ولی مدیر مربوطه از این موضوع بی‌اطلاع است. همین مساله باعث شده عضو کلیدی نتواند وظایف محوله را به خوبی به انجام برساند و در کارها گره افتاده است. حال آنکه اگر مدیر مجموعه زودتر از این موضوع مطلع می‌شد می‌توانست راهکارهایی را برای رفع مشکل دنبال کند.

روحیه همدلی و همراهی در مجموعه‌های کاری به موفقیت تک تک اعضا و درنهایت موفقیت مجموعه کاری کمک می‌کند. اما سوال مهم این است که چطور می‌توان از اوضاع روحی و روانی اعضای تیم مطلع شد ولی برای دانستن چنین اطلاعاتی برخوردی مستقیم نداشت و این کار با به صورت نامحسوس انجام داد.

تحقیقات نشان می‌دهد که همه گیری کرونا در سراسر جهان به سلامت روان بسیاری از افراد در سراسر جهان صدمه وارد کرده است. استرس، اضطراب و نداشتن احساس خوب در بین بسیاری از افراد دیده می‌شود. وقتی صحبت از سلامت و حال و اوضاع خوب می‌شود، معمولا ۵ فاکتور اصلی، سلامت شغلی، روابط عاطفی، وضعیت مالی،‌ روابط اجتماعی و سلامت جسمی در نظر گرفته می‌شود.

متأسفانه از هر ۱۴ کارمند در ایالات متحده فقط یک نفر از سلامت هر ۵ حوزه به صورت نسبی برخوردار است و این آمار در سراسر جهان نیز وضعیت بهتری از آمریکا ندارد. تقریبا ۴۰ درصد کارمندان از این موضوعات شکایت می‌کنند که هیچ کس در مجموعه کاری  از حال و اوضاع آنها خبری ندارد و حتی نمی‌داند که آنها در چه وضعیت روحی روانی قرار دارند.

مدیران با کمک این ۵ راهکار می‌توانند تا حد زیادی این مشکل را مرتفع کنند:

وانمود نکنید همه چیز عادی است

به قول یکی از روانپزشکان، وقتی واقعا بحران‌هایی مانند کرونا وجود دارد و مردم مضطرب هستند، وانمود نکنید که همه چیز عادی است و حال همه خوب است. گاهی لازم است تجربه خود را با اعضای تیم در میان بگذارید و از دغدغه‌های خودتان در شرایط موجود بگویید.

وقتی مدیران تجربه‌های واقعی خود را با اعضای تیم در میان بگذارند، راه را باز می‌کنند تا در جریان شرایط آنها نیز قرار بگیرند. زمانی را برای شنیدن حرف‌ها و مشکلات کارمندان خود اختصاص بدخید.

مانند ربات حال اعضای تیم را نپرسید

معمولا به صورت کلیشه‌ای از دیگران می‌پرسیم حا شما چطور است و آنها نیز مانند ربات می‌گویند، متشکرم. در طرح چنین سوالاتی عموما افراد احساس واقعی خود را مطرح نمی‌‌کنند. مدیران هوشمند از کارمندان خود سوالات متنوع‌تری می‌پرسند و آنها را تشویق می‌‌کنند تا در مورد حال و اوضاع خود بیشتر توضیح بدهند. حتی برخی مدیران راه را باز می‌گذارند تا اگر کارمند آنها مشکلی داشت بتواند در مورد آن مشکل حرف بزند.

در گفتگو با اعضای تیم هوشیار باشید

برخی مدیران سعی می‌‌کنند شنونده خوبی باشند و وقتی اعضای تیم موضوعی را مطرح می‌کنند، صحبت‌ها را با دقت گوش می‌دهند ولی در حین گوش دادن در فکر آماده کردن پاسخ هستند. به همین دلیل به لحن گوینده، حس و حالی که در آن لحظه دارد و شرایط روحی‌اش توجهی نمی‌کنند.

گاهس لازم است با هوشیاری کامل، اعضای تیم را در حین صحبت کردن زیر نظر بگیریم و علاوه بر شنیدن صحبت‌ها، بتوانیم احساسات و شرایط روحی را نیز درک کنیم.

روزهایی را به سلامت جسم و روان اختصاص دهید

اگر اعضای تیم کاری بیمار است، در آن شرایط از او بخواهید استراحت کند. در برخی شرکت‌ها روزهایی را برای توجه به سلامتی اختصاص می‌‌دهند. مثلا یک روز در سال را برای چکاپ‌هایی دندان‌پزشکی،‌ چشم پزشکی و … اختصاص می‌دهند.

هر کاری که به بهبود و سلامت جسم کمک می‌کند می‌تواند در برنامه کاری قرار گیرد و باعث می‌شود از وضعیت سلامت جسمی نیروهای خود مطلع شوید.

اهداف مشترک برای بهبود سلامت تعیین کنید

اعضای تیم ممکن است با اهداف کاری که انجام می‌دهند آشنا باشند، اما چه اشکالی دارد که اهداف سلامتی را به این هدف‌های اضافه کنید. برای آنکه احساس همدلی و همراهی در بین اعضای تیم بیشتر شود و حال همه بهتر باشد، می‌توانید اهداف ساده و قابل اجرا برای بهبود سلامتی تعیین کنید. مثلا همه اعضای تیم باید هدف پیاده روی روزانه چند هزار قدم را به انجام برسانند یا خوردن میوه و سبزیجات را به رژیم غذایی خود اضافه کنند.

برچسب گذاری شده در:

درباره نویسنده

سامان

فارغ التحصیل کارشناسی نرم افزار، علاقه مند به برنامه نویسی، طراحی وب، تکنولوژی های نوین، یادگیری و فیلم

مشاهده تمام مقالات