همه ما زمانی که وارد شغل جدیدی می‌شویم، آینده‌ای را تصور می‌کنیم و در حقیقت یک مسیر شغلی برای خودمان ترسیم می‌کنیم، اما چگونه می‌توانیم یک نقشه راه مطمئن برای مسیر شغلی خود داشته باشیم؟

به اعتقاد «راجان ستورامان»، مدیرعامل شرکت «لیتنت ویو آنالاتیک» ثبات شغلی و بررسی چالش‌های پرتکرار یک حوزه کاری در چند سال پیاپی، به شما این امکان را می‌دهد تا بتوانید از دیدگاه‌های مختلفی به ریزه‌کاری‌های کار‌ خود نگاه کنید. او بر این باور است که رفت و آمدهای زیاد در حوزه‌های مختلف کاری، توازن قدرت را برای کارفرمایان و کارمندان در هر صنعتی تغییر داده است.

کاملا قابل درک است کارمندان جوان در دنیای کسب‌وکار از هر فرصتی برای یافتن شغلی با درآمد مالی بالاتر استفاده کنند. با این حال، همین متخصصان هم باید مساله جستجوی شغل را در زیرمتن یک نقشه‌راه کاری بزرگتر بررسی کنند. هنگامی که آن‌ها وارد یک شرکت جدید می‌شوند، چطور می‌توانند مسیر شغلی خود را به شکلی بسازند که از آن در بلندمدت احساس رضایت کنند؟ در کوتاه‌مدت، رفتن از یک شرکت به شرکتی دیگر ممکن است بیشترین امکانات را برای شما فراهم کند ولی این رویکرد ممکن است در بلندمدت، پتانسیل رشدتان را به شکل محسوسی محدود کند.

ستورامان می‌گوید: «در طول زندگی حرفه‌ای‌ام، سه مرحلۀ کلیدی را شناسایی کرده‌ام که برای ترسیم یک نقشه‌راه موفقیت‌آمیز در مسیر شغلی، چه در زمینۀ تجربیات خودم و چه آن‌ها که من در مقام مصاحبه‌کننده برای استخدام افراد بوده‌ام، ضروری به نظر می‌رسند. در حالی که شغل حرفه‌ای‌ام روی افراد، فرایندها و فناوری‌های موجود در زمینه حل مسائل مشاوره‌ای، مهندسی داده و تجزیه و تحلیل متمرکز شده، پیروی از این مراحل برای یک وکیل و یا حتی پیانیست کنسرت هم می‌تواند مفید و قابل استفاده باشد.»
اما این سه مرحله کلیدی کدامند؟

ترسیم نقشه راه برای مسیر شغلی

در ادامه این مراحل کلیدی را با یکدیگر مرور می‌کنیم.

الفبای بنیادین حوزه کاری خود را بشناسید

هر صنعتی دارای یک زبان مشترک است که شامل چندین جز اساسی می‌شود. مثلاً در تجزیه و تحلیل داده‌ها، این موارد شامل فناوری، ریاضیات و تخصص کسب و کارهای تجاری است. به طور دقیق‌تر، شامل مجموعه‌ خاصی از ابزارها و استراتژی‌ها از جمله زبان‌های برنامه‌نویسی مانند SQL و پلتفرم‌های متن‌باز مثل Tensor Flow است.

برای یک وکیل، این زبان مشترک کاری شامل تسلط به مجموعه‌ای از قوانین قضایی و آگاهی از پیشینه فرایند‌هاست. یا در حوز کار یک پیانیستِ کنسرت، این مولفه‌ها، تئوری موسیقی، اجرا و تسلط بر مجموعه‌ای از رپرتوارها مثل آثار مهم آهنگسازان بزرگی چون بتهوون، چایکوفسکی و شوپن را شامل می‌شود.

دستیابی به درک جامعی از زبان حرفه کاری، پیش‌نیاز موفقیت طولانی‌مدت شما در آن حوزۀ شغلی است. کارشناسان و مدیران بخش جذب و استخدام در آن حوزه کاری، می‌توانند به سرعت شما را بر اساس میزان تسلطی که بر زبان صنعت خود دارید، ارزیابی کنند. برای تسلط بر یک حوزه کاری، نیازی نیست تا سال‌ها در آنجا باقی بمانید. اما مهم است که مطمئن شوید تغییر پیاپی حوزه کاری‌، سطح دانش در حال رشد‌تان را کند یا متوقف نکرده باشد.

به سمت نگرش T بروید

با وجود اینکه داشتن یک درک همه‌جانبه از اجزای اصلی حوزه کاری که در آن مشغول هستید، مهم است، زمانی که در یک زمینه متخصص می‌شوید و به خاطر همین تسلط و توانایی، بیشتر شناخته می‌شوید، ناخودآگاه باید خود را برای موفقیت‌های بیشتر آماده کنید. در بحث تجزیه و تحلیل داده‌ها، تنها کارمندان خاصی هستند که به دلیل توانایی استفاده از یک ابزار خاص در حل گروهی از مشکلات، مشهور می‌شوند. این رویکرد برای هر چالشی مفید نخواهد بود ولی استفاده موثر از آن می‌تواند بسیاری از مشکلات رایجی را که با آن روبرو می‌شویم، برطرف کند.

این تخصص است که یک کارمند ماهر را از یک فرد تازه‌کار جدا می‌کند و از آن به «مجموعه مهارت‌های T» یاد می‌شود. مجموعه مهارت‌های T یک استعاره برای توصیف توانایی‌های افراد در هنگام استخدام در یک محیط کاری تازه است. محور عمودی حرف T، تخصصی است که شما در آن عمیق شده‌اید در حالی که بخش افقی، به توانایی شما برای تعامل با متخصصان حوزه‌هایی غیر از زمینه تخصص خودتان اشاره دارد.

این ایده بر این فرض استوار است که یک فرد نمی‌تواند به همه حوزه‌ها اشراف داشته باشد؛ شما می‌توانید در یک حوزه متبحر شوید و همزمان به زمینه‌های دیگر آشنایی نسبی پیدا کنید. از یک کارمند انتظار می‌رود درک عمومی از طیف وسیعی از موضوعات داشته باشد. با این حال توانایی او برای افزودن ارزش، به عمق دانش او در این زمینه مشخص کاری بستگی دارد.

در طول دوران کاری خود می‌توانید با حل مشکلاتی که انجام‌شان از عهده هیچ کس دیگری بر نمی‌آید، محبوب کارفرمای خود شوید. وکیلی که در یک حوزه مشخص از قوانین مسلط است، همیشه انتخاب اول برای گروهی از پرونده‌های قضایی است. به همین ترتیب، پیانیستی که بر اجرای قطعات یک آهنگساز مشخص، تسلط داشته باشد، مرتب در حال دریافت تقاضای همکاری برای حضور در ارکسترهای مختلف است.

در مسیر شغلی روی ثبات کاری سرمایه‌گذاری کنید

مهندسان زیادی وجود دارند که تخصص چشمگیری در یک زمینۀ کاری خاص دارند. با این حال، تنها بخش کوچکی از جامعه مهندسان می‌توانند به قله‌های رشته خود برسند یا در یک تجارت بزرگتر، رهبر شوند. چرا؟ پاسخ به این سوال در شیوه گذر عمر و نحوه مدیریت زمان‌شان نهفته است.
سال‌ها کار کردن در یک شرکت و ارزیابی چالش‌های پرتکرار، به شما این امکان را می‌دهد که بتوانید از دیدگاه‌های مختلف به آن‌ها نگاه کنید. سال‌ها خود را وقف موضوعی کردن، حتما به شما درجه بالایی از تخصص فنی در آن حوزه را می‌دهد اما باعث می‌شود که نتوانید پیرامون آن، با افراد دیگر صحبت کنید. دانش فنی خشک عموما شما را از یافتن یک زبان مشترک با دیگران باز می‌دارد.

از سوی دیگر، رهبرانی که بارها و بارها از زاویه‌ای تازه به چالشی نگاه می‌کنند، بهتر می‌توانند دانش خود را به روندهای متنوع‌تر این حوزه و اهداف تجاری آن مرتبط سازند. داشتن توانایی شناسایی تخصص خود در یک زمینه و توضیح اهمیت آن برای افرادی خارج از این حوزه، یک مولفه مهم در موفقیت و ثبات کاری محسوب می‌شود.

چه به عنوان یک وکیل، پیانیست، آشپز، حسابدار یا یک تحلیلگر داده، فرصتی باورنکردنی برای ترسیم یک نقشه‌راه کاری در مسیر موفقیت شغلی‌تان وجود دارد. لحاظ‌ کردن سه جنبه بالا، به هر کارمند جوان و تازه‌کاری اجازه می‌دهد تا در محیط شغلی خود رشد کند و در ادامه به جایگاه‌های بالاتر سازمانی ارتقا پیدا کند.

منبع: دیجیاتو

برچسب گذاری شده در:

,

درباره نویسنده

سامان

فارغ التحصیل کارشناسی نرم افزار، علاقه مند به برنامه نویسی، طراحی وب، تکنولوژی های نوین، یادگیری و فیلم

مشاهده تمام مقالات