HTML سنگ بنای وب است.

فناوری پایهٔ پشت هر چیزی که در مرورگر وب می‌بینید، و از آن (در کنار فناوری‌های دیگری مثل JavaScript و CSS) برای ساخت هر چیزی از صفحات وب ساده تا سرویس‌ها و برنامه‌های پیچیدهٔ وب استفاده می‌شود.

اما به غیر از دنبال کردن پیشهٔ طراحی وبسایت، دلایل زیادی برای یادگرفتن HTML وجود دارد.

و این هم پنج دلیلی که هر کسی باید کمی HTML بداند.

۱- ارتباطات کاری بهتر

کسب‌وکارهای امروزی هر چه بیشتر دارند کارشان را آنلاین انجام می‌دهد، با استفاده از مرورگر برای هرچیزی از ایمیل و تقویم گرفته تا نگهداری پروژه‌ها و یادداشت‌های تیمی روی سایت‌های اینترنتی.

بیشتر فریم‌ورک‌ها یا چارچوب‌های ویکی مورد استفاده برای محتوای کسب‌وکار یک زبان مارک‌آپ تغییریافته و ساده‌شده دارند که پیش‌فرض آن است. اما بیشترشان قالب HTML که درست شکل‌یافته باشد هم قبول می‌کنند، که گزینه‌های انتشار خیلی بیشتری در اختیار شما می‌گذارد. چرا به حداقل راضی شویم؟

۲- خودتان آپدیت کنید

اگر به‌طور مرتب نیاز دارید که بخش‌های از وبسایت شرکتتان به‌روز شود و اندکی برای یاد گرفتن HTML وقت نگذاشته‌ای، واقعا بهتر است این کار را بکنی. بیشتر به‌روزرسانی‌های کوچک با داشتن دانش فنی پایه از HTML و استانداردهای وب قابل انجام است. نیازی نیست که به طراح پول بدهید تا کاری را بکند که خودت هم به سادگیِ عوض کردن محتوای یک فایل ورد می‌توانی انجام بدهی.

۳- ابزارهای بصری وب کار را پیچیده می‌کنند

ابزارهای بصری ساخت HTML مثل Dreamweaver، Muse، Hype، و غیره می‌توانند کار طراحی را ساده‌تر کنند. اما در بیشتر مواقع کدهایی تولید می‌کنند که خودت هم می‌توانی در HTML خام به راحتی بنویسی.

و همین‌طور اگر زمانی کار نامتعارفی لازم داشته باشی و نرم‌افزارت از آن پشتیبانی نکند، دیگر خودتی و خودت. جذابیت ابزارهای وب ویژوال ممکن است تو را از یادگیری HTML پایه دور کند؛ و ممکن است چیزی که لازم داری خیلی ساده‌تر از آن باشد که فکر می‌کنی.

۴- وبلاگ‌نویسی بهتر

آیا مرتب وبلاگ می‌نویسی؟ پس به خاطر خودت هم که شده باید HTML یاد بگیری. بله، در بیشتر برنامه‌های وبلاگ‌نویسی امروزی برای فرمت کردن متن‌ات دکمه‌ها و تولبارهای مختلفی هست، اما یادگرفتن کمی کدنویسی HTML – و شاید کمی CSS و JavaScript – دستت را خیلی توانمندتر از آن می‌کند که با نرم‌افزار وبلاگ‌نویسی ممکن است.

با یک خط کد HTML می‌شود با خیال راحت فیلم و مدیا وارد پست‌ها کرد، و حتی چینش یا لی‌آوت دلخواه و عناصیر متحرک یا انیمیشین، و خیلی چیزهای دیگر.

دستکاری کردن ویجت‌ها و افزونه‌های وبلاگ هم با داشتن درک خوبی از اچ‌تی‌امل و سی‌اس‌اس خیلی راحت می‌شود.

۵- زندگی‌ات را کدنویسی کن

دانستن کمی HTML حتی در زندگی روزمره هم به تو کمک می‌کند.

مثلا خیلی‌ها این را متوجه شده‌اند که در حراجی آنلاین eBay حراج‌هایی که فرمت HTML بصری خوبی برایشان ساخته شده باشد معمولا بهتر و سریعتر از مشابه‌های ساده‌تر می‌فروشند، پس نباید جا ماند. شیک کردن دعوت‌نامه دیجیتال، طراحی ایمیل زیبا، یا رنگ بخشیدن به اخبار روی وبسایت همه چیزهایی است که فقط به کمی دانش HTML نیاز دارد.

یاد گرفتن HTML بی‌اندازه ساده است (فقط کافی است مرورگر اینترنت داشته باشید و یک ویرایشگر متنی)، و وقتی که با عناصر پایهٔ HTML در پشت صفحات وب آشنا شدی، هر صفحه‌ای که به آن سر بزنی خودش یک منبع آموزشی زنده محسوب می‌شود.

یک افکت خیلی جالب دیده‌ای که می‌خواهی خودت هم امتحان کنی؟ فقط کافی است گزینهٔ View Source را در منوی مرورگرت پیدا کنی تا با آن ببینی چطور انجام شده. (فقط یادت نرود به منبع‌ات هم اشاره کن؛ آن بیچاره‌ها هم برای کدشان زحمت کشیده‌اند!)

و بهترین دلیل:

نه فقط می‌توانی اصول وب را از پشت کامپیوترت یاد بگیری، بلکه می‌توانی در کنار آموختن HTML در جا کدنویسی را هم تمرین بکنی – بدون نیاز به نصب یا پیکربندی هیچ چیزی.

منبع : فرانش

برچسب گذاری شده در:

, , , ,

درباره نویسنده

سامان

فارغ التحصیل کارشناسی نرم افزار، علاقه مند به برنامه نویسی، طراحی وب، تکنولوژی های نوین، یادگیری و فیلم

مشاهده تمام مقالات