زمانی که شما قصد راه اندازی یک شرکت و کسب و کار در زمینه طراحی و برنامه نویسی وب سایت را داشته باشید، مطمئنا خود شما می خواهید که همه کارها را به عهده بگیرید و آنها را انجام دهید. البته فهمیدن این منطق چندان کار سختی نمیباشد، چرا که بیشتر کارها توسط افراد و یا حتی یک فرد قابل پیاده سازی میباشد و در نهایت بیشتر سود را خودتان می برید. آیا درست نیست؟

اما بسیاری از افرادی که تازه میخواهند وارد این مدل کسب و کار شوند پیوستن آنها به یک گروه بزرگتر در ابتدا نادیده گرفته میشود و آنها دوست دارند در ابتدا کار را خودشان شروع نمایند: اما اگر شما مدت زمان زیادی است که در این کار میباشید در نهایت خودتان میتوانید این کسب و کار را به تنهایی راه اندازی نمایید.

اما در ابتدا به یاد داشته باشید که ممکن است پول زیادی را در نیاورید، به دلیل اینکه در ابتدا شما در کدهای بسیار زیادی غوطه ور هستید و مشکلات زیادی را با مشتریان خود دارید و تمامی این موارد برای شما در جذب مشتریان جدید انرژی نخواهد گذاشت. قبل از اینکه تمامی این ها را خودتان تجربه کنید، مطمئن باشید در ابتدا با این مشکلات دست و پنجه نرم خواهید نمود و در نهایت کسب و کار شما خواهد سوخت.

خوشبختانه هیچ یک از این موارد محقق نخواهد شد چراکه در ابتدا میتوانید یک تیم عالی را بنیان گذاری نمایید و تمامی علم را که سرمایه اصلی شما میباشد در آن به اشتراک گذاشته شود. بنابراین تنها در این شرایط است که میتوانید شانس برنده شدن داشته باشید. تنها باید به دنبال افراد درست و با صلاحیت برای برپاسازی یک تیم طراحی وبسایت باشید.

ساختن یک تیم:

شما نیاز به افرادی دارید تا مهارت های لازم را داشته باشند!

یک تیم موفق طراحی و برنامه نویسی معمولا دارای چنین شرایط و قوانینی میباشد که عبارتند از:

  • یک فرد فروشنده – شخصی که میتواند محصول را در نهایت به مشتری بفروشد
  • معمار پروژه – شخصی که تمام سیاست های کلی پروژه را تعیین مینماید و در امر طراحی سایت دخالتی ندارد
  • مدیر پروژه – هماهنگ کننده فنی پروژه و شخصی که همه چیز را در کنترل خود دارد
  • طراح وب سایت – طراح ظاهر وب سایت میباشد
  • برنامه نویس – برنامه نویس بخش back-end وب سایت میباشد
  • طراح بخش front-end  – طراح ظاهر وب سایت میباشد
  • آزمایش کننده وب سایت – شخصی که تمامی وب سایت را آزمایش و بررسی نموده و تمامی مشکلات احتمالی را میتواند به بخشهای دیگر گزارش دهد

ساختن یک تیم طراحی به این معنا نخواهد بود که همه میتوانند چندین کار را انجام دهند

علاوه بر تیم مهم و متمرکزی که در بالا به آن اشاره شد، شما به این متخصصانی هم که در ادامه به آن اشاره خواهیم نمود نیاز خواهید داشت:

  • متخصص UI – میتواند بر روی ظاهر وب سایت در جهت بهینه نمودن آن کار نماید
  • متخصص UX – میتواند فاکتورهای انسانی را بررسی نماید تا در نهایت مطمئن باشد تمامی بخشهای وب سایت به خوبی کار میکند
  • متخصص SEO – برای بهینه سازی نمودن وب سایت یا همان سئو در موتورهای جستجو
  • نویسنده و درست کننده محتوا – برای به وجود آوردن محتواهای بسیار عالی بر روی وب سایت کار میکند
  • طراح گرافیک – برای به وجود آوردن گرافیک های اختصاصی میتواند با تیم فعالیت داشته باشد

اجازه بدهید کمی این موارد را برای شما بیشتر بیان کنیم تا نکات مبهم آن را برای شما مشخص نماییم. به خاطر داشته باشید که به وجود آوردن یک تیم به این معنا نخواهد بود که هر کسی میتواند چندین کار را انجام دهد. از سوی دیگر لزومی هم ندارد تا یک تیم بسیار بزرگ و بیهوده باشد. به یاد داشته باشید داشتن یک تیم بزرگ مزیتی محسوب نمیگردد.

به طور کلی باید بگوییم که در یک پروژه بزرگ تنها چیزی که شما لازم دارید افراد باتجربه و کاربلد میباشند.

افراد تیم چه کارهایی را انجام خواهند داد؟

اولین کار منطقی که شما باید آن را پیاده سازی نمایید تعریف قوانینی در داخل تیم میباشد. ممکن است در پیاده سازی آن کمی وسوسه شوید. از آنجایی که شما صاحب شرکت و کسب کار هستید شاید در ابتدا این فرض و نظر را داشته باشید که فرد مدیر پروژه میتواند قوانین را وضع نماید.

اما چند لحظه صبر کنید و کمی در مورد همین مطلب فکر کنید …. اگر شما یک برنامه نویس و یا طراح گرافیک هستید، شما باید بر طبق تواناییها و مهارت های افراد وظایف مختلف را به آنها بدهید و خود شما به صورت مستقیم وظایف و قوانین را برای آنها معین و مشخص نمایید.

در حال حاضر شما به قسمت سرگرم کننده ماجرا رسیده اید، اما همین مرحله هم برای خودش میتواند سخت و پیچیده باشد. هم اکنون زمان آن رسیده است که کارمندان و کارکنان خود را مشخص و انتخاب نمایید. در وحله اول بهتر است که بدانید هسته اصلی تیم شما باید ثابت و ماندگار باشد و در ابتدا قوانین را برای آنها مشخص نمایید و  در کنار آنها میتوانید از افراد Freelancer یا آزاد برای انجام بیشتر پروژه ها استفاده نمایید.

اگر شما برای انجام هر پروژه دارای بی برنامه گی و به هم ریخته گی و آشفتگی هستید، شما زمان و پول بیشتری را در این راه هدر داده اید و گاهگاهی نتیجه های ناامید کننده ای را به دست خواهید آورد. حتی شما ممکن است مشتریان خود را هم از دست بدهید. بنابراین باید افرادی را برای کار کردن پیدا نمایید که در ابتدا به آنها اطمینان دارید و در نتیجه آنها بخشی از تیم  و هسته اصلی شرکت شما خواهند شد.

افراد خوبی را برای تیم خود پیدا نمایید

یکی از مهمترین افکار اشتباهی که بسیاری از کارفرماها دارند این است که در ابتدا لیست بیهوده و پیچیده و گاها غیر قابل پیاده سازی برای افرادی که میخواهند استخدام شوند آماده مینمایند. گاهگاهی افرادی که مسئول استخدام نمودن آنها هستند این مسئله را درک نمی نمایند. بنابراین در زیر لیست کارهایی که افراد میتوانند در زمان استخدام شدن انجام دهند را برای شما ذکر مینماییم که عبارتند از:

  • حداقل داشتن ۳ سال تجربه برنامه نویسی زبان PHP
  • حداقل ۳ سال تجربه کاری در زمینه دیتابیس های MYSQL/SQL
  • داشتن مهارت های بالا در زمینه پلاگین ها ، Widgetها ، HTML  ، CSS ,  Javascript ,  jQuery
  • فهمیدن مفاهیم اولیه Unix
  • آشنایی با مفاهیم QA
  • داشتن مهارت های بسیار خوب در طراحی UI
  • داشتن مهارتهای لازم در زمینه نوشتن مقالات و مطالب مرتبط با زمینه فعالیت
  • داشتن مهارت لازم در زمینه بازاریابی ایمیل و بهینه سازی در موتورهای جستجو و آشنایی با کارکرد شبکه های اجتماعی

اگر شما در حال حاضر با لیستی که در بالا به آن اشاره شد مشکلی را ندارید، ممکن است همین مسئله کمی برای شما مشکل آفرین باشد. بعضی از مهارتهایی که در لیست بالا به آن اشاره شد لازم دارد تا فرد مورد نظر با طراحی بخش front-end آشنایی داشته باشد. بعضی از مهارتها لازم دارد تا با back-end و موارد مربوط به آن آشنایی داشته باشد و این میتواند شما را در این زمینه محدود نماید.

به یاد داشه باشید که در هر یک از مهارتهای بالا تنها آشنا بودن با مهارت مورد نظر میتواند مضحک و مسخره باشد. یک طراح و برنامه نویس فرز و چابک به فردی گفته میشود و میتواند زمان انجام پروژه را زودتر نموده و برای شرکت زمان بیشتری را خریداری نماید.

برای اینکه بتوانید فرد بسیار خوبی را برای بخش طراحی front-end پیدا نمایید لیست زیر را هم مد نظر داشته باشید:

  • فرد مورد نظر بتواند کدهای جاوااسکریپت را خودش بنویسد
  • آشنایی و مهارت کامل با زبان CSS
  • داشتن مهارت هایی که شما مد نظر قرار داده اید

در زمان انجام دادن مراحل مصاحبه، بر روی مورد سوم تمرکز بسیار ویژه ای را داشته باشید، چرا که برای شما انجام دادن درست و صحیح پروژه از داشتن مهارت های مورد نظر فرد باشد اهمیت بیشتری داشته باشد. به یاد داشته باشید که بسیاری از افراد میتوانند کدهای جاوااسکریپت را بنویسند و یا از منابع در اینترنت کدهای مورد نظر را پیدا نموده و بر روی آن کارهای ویرایشی را انجام دهند. به یاد داشته باشید که به طور کلی برنامه نویس ها برای هر تیمی بسیار مهم بوده و میتوانند در انجام یک پروژه تعیین کننده باشند.

تیم و کسب و کار خود را به صورت پیوسته و منظم بزرگ و قدرتمند نمایید

بسیاری از شرکت های کوچک برنامه نویسی میتوانند هسته اصلی شرکت خود را با ۳ یا ۴ نفر تشکیل دهند در حالی که افراد آزاد و یا همان  Freelancer هم بسیار مهم هستند. در زمانی که کسب و کار شما در حال گشترش میباشند، شما باید به این فکر باشید که هر کار را برای هر فردی تعریف نمایید، به این معنا که هر فرد بتواند یک کار را به صورت تخصصی برای سازمان شما انجام دهد.

هرگز از مدل و نوع کار کردن کسب و کارها و شرکت های بزرگ برای خودتان استفاده نکنید و الگو برداری ننمایید. سعی نمایید از الگوهایی استفاده نمایید که در بین کارمندان شما رقابت سالم را ایجاد نماید.

درباره نویسنده

سامان

فارغ التحصیل کارشناسی نرم افزار، علاقه مند به برنامه نویسی، طراحی وب، تکنولوژی های نوین، یادگیری و فیلم

مشاهده تمام مقالات