بوت‌استرپ یکی از بهترین فریم ورک‌های CSS هست که خیلی محبوبیت پیدا کرده بین طراحان وب و وقتی خبر انتشار نسخه ۴ اون به گوش رسید همه‌ی طراح‌های وب خوشحال شدن.

خوب توی این پست قراره درباره بوت‌استرپ ۴ توضیح بدم که چه تغییراتی داشته و کلا چه اتفاق‌های براش افتاده !

چه زمانی عرضه شد؟

نسخه‌ی بتای ۴ در تاریخ ۱۹ مرداد ۱۳۹۶ توسط تیم بوت‌استرپ انتشار داده شد که اگه به سایت‌ بوت‌استرپ مراجعه کنید متوجه می‌شید که سایت بوت‌استرپ هم دچار تغییر و تحولاتی شده.

به گفته‌ی سازندگان نسخه‌ی بتای بوت‌استرپ ۴ بعد از ۲ سال انتشار یافت به قول خودشون می‌گن ما همه چیز رو حدود ۲۷ بار کوبیدیم و از اول ساختیم که نزدیک به ۵ هزار commit و بیش از ۶۵۰ تغییر در فایل داشته‌اند حدوود ۶۷۰۰۰ خط اضافه شده و ۸۲۰۰۰ خط هم حذف شده.

تغییراتی که نسخه‌ی بتا بوت‌استرپ ۴ داشته عبارت‌اند از :

تغییرات بسیار زیاد و بزرگی توی نسخه ‌بوت‌استرپ ۴ داده شده و پرداختن به همه اونها توی این مطلب ممکن نیست ولی تغییراتی رو که توسط تیم بوت‌استرپ بیان شده رو با هم مرور می کنیم:

اسباب کشی از LESS به SASS – بوت‌استرپ حالا سریع تر از هر زمان دیگه‌ی کامپایل می شه و این رو مدیون LibSass هست. پس بوت‌استرپ هم به جامعه بزرگ SASS پیوست!

سیستم Grid بهبود یافته – توی این نسخه امکانات جدیدی برای دستگاه‌های موبایل فراهم شده و همه‌ی Mixin های مربوطه بازرسی و بهبود پیدا کرده‌اند

پشتیبانی توکار از Flexbox – کافی که یک مقدار بولین رو عوض کرده و CSS رو دوباره کامپایل کنید تا از مزایای یک سیستم Grid بندی و همچنین اجزای صفحه بر پایه Flexbox بهره‌مند شید!

card به جای well ,panel و thumbnails – بخش card یک از اجزای جدید بوت‌استرپ ۴، ولی کارکردی شبیه به well ,panel و thumbnails و بهتر از اون‌ها داره.

تثبیت تمام HTML Reset ها داخل یک ماژول جدید به نام Reboot – این ماژول جدید یک فایل Sass که همه کارایی‌های normalize.css رو توی خودش داره.

امکانات سفارشی سازی جدید – به جای این که کدهای تزئیناتی مثل gradient ها، transition ها، سایه‌ها و… مثل نسخه ۳ توی یک فایل جداگونه قرار داده شه، توی یک متغیر Sass قرار داده شده ‌اند. می خواید یک transition پیش فرض رو به همه اجزای صفحه اعمال کنید و یا همه گوشه های گرد اجزای صفحه رو از یکجا حذف کنید؟ حالا کافیه یه متغیر رو تغییر داده و ریکامپایل کنید!

توقف پشتیبانی از IE8 و استفاده از واحد های em و rem – توقف پیشیبانی از IE8  به این معنی که بوت‌استرپ ۴ می تونه از جدیدترین و بهترین بخش‌های  cssبهره ببره بدون اون که درگیر استفاده از انواع هک‌های css بشه. خوشبختانه پیکسل نیز با em و rem جا به جا شده‌اند تا پشتیبانی از تایپوگرافی Responsive و سایز‌بندی اجزای مختلف صفحه آسون‌تر و بهتر بشه. اگه شما به پشتیبانی از IE8 نیاز دارید از بوت‌استرپ ۳ استفاده کنید.

همه‌ی پلاگین‌های JavaScript توی Bootstrap دوباره نوشته شده‌اند – هر پلاگین در ES6 بازنویسی شده تا از جدیدترین پیشرفت‌های جاوا‌ اسکریپت بهره‌مند بشه. به علاوه حالا از UMD، متدهای عمومی کالبدشکافی کد و کلی امکانات دیگر بهره‌مند هستند.

بهبود یافتن مکان قرارگیری خودکار tooltip و popover – با کمک ابزاری به نام Tether.

همه‌ی مستندات بازنویسی شده‌اند – همه اون‌ها به Markdown بازنویسی شده‌اند و از تعدادی پلاگین جهت نمایش بهتر کد‌ها و اجزای زنده نمونه کدها استفاده می‌کنه و قراره که جستجو توی این مستندات آسون‌تر بشه.

و کلی امکانات دیگه! فیلد‌های سفارشی فرم، کلاس‌های مربوط به padding و margin، کلاس های کمکی تازه و ابزارهای زیاد دیگه‌ای توی این نسخه اضافه شده که حتما از اونها خوشتون میاد.

درباره نویسنده

سامان

فارغ التحصیل کارشناسی نرم افزار، علاقه مند به برنامه نویسی، طراحی وب، تکنولوژی های نوین، یادگیری و فیلم

مشاهده تمام مقالات