اگر به راه‌اندازی کسب و کار آنلاین علاقه‌مند هستید هیچ زمانی بهتر از الان مناسب این کار نبوده است. در دنیای دیجیتال امروز هنوز هم فرصت‌هایی هستند که اشباع نشده باشند.

عصر حاضر دوران شکوفایی استارتاپ‌ها است. رشد روز‌افزون رسانه‌های آنلاین محدودیت‌های ما را کاهش داده‌ است. در واقع ما در زمانی زندگی می‌کنیم که فرصت‌ها و پتانسیل‌هایی برای رشد تجاری در مقیاسی که تا به حال تجربه نشده، در اختیارمان قرار گرفته است. به لطف ظهور اینترنت و گوشی‌های هوشمند، حجم تجارت آنلاین رشد بسیار زیادی تجربه کرده است.

اگر ایده‌ای به ذهنتان نمی‌رسد بسیار مهم است که بدانید چه فرصت‌هایی تا به حال خالی مانده‌اند. در جامعه‌ای که هر کسب و کاری به سمت خدمات آنلاین سوق ‌پیدا کرده، مسلما رقابت در هر زمینه‌ای بسیار سخت شده است؛ اما هم‌ چنان فرصت‌های بسیاری کشف نشده‌اند. شاید با وجود شرکت‌هایی مانند آمازون که همه‌ی منافع تجارت آنلاین را درو می‌کند، بسیاری از افراد امید خود را از دست بدهند؛ اما فرصت رشد در هر زمینه‌ای بسیار گسترده است.

در گزارش اتحادیه‌ی خرده‌فروشی ملی آمریکا برآورد شده است که تجارت خرده‌فروشی سهمی در حدود ۳.۷ درصد تا ۴.۲ درصد از نرخ رشد سالیانه داشته باشد. این اتحادیه تخمین زده است که نرخ فروش‌های غیر فروشگاهی، ۳ تا ۴ برابر این مقدار باشد. فروش سنتی هنوز هم بازار قابل توجهی دارد؛ اما انتظار می‌رود نهایت رشدی در حدود ۲.۸ درصد داشته باشد. واضح است که بیشترین وزنه‌ی این نرخ رشد، بازار گوشی‌های هوشمند است.

این اطلاعات پتانسیل بالقوه‌ی تجارت آنلاین را نشان می‌دهد. اگر چه اینترنت آن‌طور که باید و شاید همه‌گیر نشده است؛ اما امکاناتی مانند تحویل فوری کالا‌ به وسیله‌ی پهپاد یا فناوری‌هایی مانند چاپ سه‌بعدی و واقعیت مجازی در نهایت باعث رکود بازار‌های سنتی و رشد و توسعه‌ی همه‌ی کسب و کار‌ها خواهد شد.

اما سؤال این است که چگونه با افزایش روز به روز هزینه‌ها بتوانیم در فضای مجازی گلیم خود را از آب بیرون بکشیم. در این مطلب راه‌اندازی استارتاپ را چه به عنوان شغل جانبی در نظر داشته باشید چه شغل اصلی، فرصت‌هایی به شما معرفی می‌کنیم که هنوز اشباع نشده‌اند.

چگونه کسب و کار آنلاین را شروع کنیم

با تعدد بیش از حد مجوزها و محدودیت‌های قانونی و غیر‌ قانونی، راه‌اندازی تجارت آنلاین کمی دست‌وپا‌گیر شده است. اما تدبیر شما در این موانع است که شما را کارآفرین می‌کند. قبل از شروع کار، با یک وکیل یا حساب‌دار مشورت کنید و وقتی که مجاب شدید، با قدرت تمام خود را وقف کار کنید.

یکی از مزیت‌های اینترنت این است که شما می‌توانید حتی با سرمایه‌ی اندک تجارت موفقی راه‌ بیندازید و از فضای آنلاین کسب درآمد کنید. هر چه با جزئیات و پیچیدگی‌های بازاریابی آنلاین آشنایی داشته یا در شبکه‌های اجتماعی مهارت داشته باشید، احتمال موفقیت شما بیشتر است؛ البته برای شروع لازم نیست در امور ذکرشده خبره باشید.

مانند هر شغلی در این دنیا شما همچنان به زمان یا سرمایه زیاد نیاز دارید. اگر هر ۲ را داشته باشید واضح است که بازی را برده‌اید. بسیاری از مردم محدودیت بیشتری در منابع مالی نسبت به زمان دارند. با در نظر گرفتن این که زمان محدودی در اختیار داریم، استفاده‌ی درست از زمان و مدیریت آن برای موفقیت بسیار حیاتی است.

۱- راه‌اندازی چت‌بات

به لطف حضور تمام‌‌وقت ما در اپلیکیشن‌های ارتباطی مانند فیسبوک و تلگرام، رشد چت‌بات‌ها به‌وضوح قابل مشاهده است. ما به چت کردن با خانواده و دوستان در شبکه‌های اجتماعی بسیار عادت کرده‌ایم. به همین دلیل است که چت‌بات‌های هوشمند مرزهای جدید‌ی برای تجارت تعریف کرده‌اند.

واضح است که با ادغام شدن چت‌بات‌ها در سرویس‌های پشتیبانی مشتریان، علاوه بر اتوماسیون کارهای تکراری دست‌و‌پا‌ گیر، رضایت مشتریان نیز افزایش خواهد یافت. مزایای آن‌ها در سایر جنبه‌های تجارت نیز بر همگان روشن شده است. همه‌ی طیف‌های تجاری به‌صورت گسترده‌ای به استفاده از انواع چت‌بات‌ها علاقه نشان داده‌اند. پلتفرم‌هایی مانند مینی‌چت و چتی‌ پیپل و بسیاری دیگر با رفع دردسر‌های راه‌اندازی چت‌بات انحصاری برای استارتاپ‌ها، رشد قابل ملاحظه‌ای به دست آور‌د‌ه‌اند.

تشبیه چت‌بات به معدن طلا چندان اغراق‌آمیز به نظر نمی‌رسد. بسیاری از مردم سعی می‌کنند از این سیستم در تجارت خودشان بهره‌ ببرند تا بسیاری از کارهای فزایند‌ه‌ی فروش و بازاریابی، به‌صورت خودکار انجام شود. اگر چه مانند تب طلای کالیفرنیا سود اصلی نصیب کسانی خواهد شد که بیل و کلنگ می‌فروشند؛ اما چرا چت‌بات اختصاصی تجارت خودتان را راه‌اندازی نمی‌کنید. به یقین این کار زحمت و تلاش فراوانی نیاز دارد اما ارزشش را دارد.

۲- فروش پک محصولات

فروش محصولات پک‌شده ایده‌ی جدیدی نیست و از سال‌ها قبل وجود داشته است. اما رشد روز‌افزون اینترنت باعث شده است که این ایده‌های قدیمی در فضای مجازی مجالی برای عرض اندام داشته باشند. پک محصولات، لوازم و ابزارهای مورد نیاز همگان است که با قیمتی کمتر از خرید تک‌تک آن‌ها در اختیار مشتری قرار می‌گیرد. کلاپ دالر شیو یکی از شرکت‌هایی است که در این زمینه فعالیت دارد.

این شرکت در سال ۲۰۱۱ توسط میشاییل دوبین بنیان‌گذاری و بعد‌ها به قیمت میلیاردها دلار فروخته شد. ابتکار عمل آن استفاده از ویدیو‌های بازاریابی ویروسی بود. اگر از جنبه‌های بازاریابی به آن نگاه کنیم به هوشمندی کار دوبین پی خواهیم برد. مانند سایر فروشندگان، محصولات پکی این شرکت نیز آیتم‌های پایه‌ای برای سفارش داشت. وقتی شما سفارش خود را انجام می‌دادید، با تبلیغاتی به سمت خرید جنس های گران‌تر با تخفیف‌های ویژه هدایت می‌شدید؛ در واقع سود بیشتر، شما را وسوسه‌ به خرید بیشتر می‌کرد. شناخت دوبین از بازار و توانایی‌های وی برای خلق تجارت آنلاین با پتانسیل رشد بالا، او را تبدیل به نمادی در این زمینه تبدیل کرد.

برای رشد در این زمینه احتیاجی نیست به مافیا وصل باشید. احتمالا با وب‌سایت‌های داخلی و خارجی که اساسا برای کمک به اتصال خریداران و فروشندگان این محصولات ایجاد شده است، آشنایی دارید. می‌توانید از آن‌ها برای شروع کسب و کار خود استفاده کنید.

در این صنعت، شرکت‌هایی مانند گریز، بلوآپرون، فب‌فیت فان و لتوت رشد بسیار سریعی داشته‌اند. مؤسسه‌ی بسته‌بندیشور تخمین زده بود که در سال ۲۰۱۶ حدد ۲۱.۳ میلیون سایت فروش محصولات پکی وجود داشت. درحالی‌که در سال ۲۰۱۳ این رقم ۷۰۰ هزار بود که رشدی ۳۰۰۰ درصدی را نشان می‌دهد. یکی از مؤسسان این سایت‌ها در سن ۴۰ سالگی، درآمد ماهیانه‌ی ۷۸ هزار دلاری دارد!

۳- شبکه‌ی تبلیغاتی

در رقابت شدید بازاریابی امروزه اگر ندانید چگونه ترافیک کاربران را به نفع خودتان مدیریت و بهینه‌سازی کنید، لازم است این کار را به افراد واجد شرایط واگذار کنید. حقیقت این است که تبلیغات پولی پیچیدگی‌های خاصی دارد. درک مسائلی مانند هدف‌گیری مشتریان، تعریف بازار هدف، تب و رکود بازار برای همگان امکان‌پذیر نیست.

اگر شما با ترفند‌های تبلیغات آنلاین آشنایی کامل داشته باشید، به‌راحتی می‌توانید شبکه‌ی تبلیغاتی خودتان را راه‌اندازی کنید. با در نظر گرفتن رشد تبلیغات آنلاین به‌واسطه‌ی قدم نهادن غول‌های تکنولوژی مانند فیسبوک و گوگل واینستاگرام و آن‌هایی که بعدا خواهند آمد، ماهی‌گیری در این دریا‌ی گل‌آلود سود سرشاری نصیبتان خواهد کرد.

با نگاهی به آمار و گزارش‌های ایمارکت، گردش مالی تبلیغات آنلاین از ۸۳ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۷ تا ۱۲۹ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۱، رشدی ۲ برابری خواهد داشت. در سال ۲۰۱۶ برای اولین بار تبلیغات آنلاین از تبلیغات تلویزیونی پیشی گرفت و این فاصله در سال ۲۰۱۷ حدود ۱۰ میلیارد دلار شد.

با این که اینترنت هنوز در دوران پیش از بلوغ خود به سر می‌برد، ولی واقعیت محض رشد بیش از پیش تبلیغات آنلاین است. هر چه در این صنعت زودتر سرمایه‌گذاری کنید بهتر خواهید توانست پایه‌های تجارت آنلاین خود را محکم کنید. در این زمینه بسیار مطالعه کنید و همه‌ی فوت‌و‌فن‌های بازاریابی در پلتفرم‌هایی مانند گوگل و فیسبوک را یاد بگیرید. آموزش‌هایی پیدا کنید و از امکانات رایگان در دسترس برای حرفه‌ای‌تر شدن در این زمینه استفاده کنید.

۴- سئو

بهینه‌سازی برای موتور‌های جستجو موضوعی است که در سال‌های اخیر بسیار به آن پرداخته شده است. درحالی‌که آگهی‌های تجاری با نرخ سرسام‌آوری رشد می‌کنند، توانایی برای دیده شدن لیست جستجو‌ها در موتورهای جستجو مانند گوگل، نه‌تنها مزیتی رقابتی بلکه بسیار سودآور است.

وقتی موضوع کلید‌واژه‌ ها‌ی جستجو مطرح می‌شود، واقعیت این است که حدود ۴۰ درصد افراد به بالاترین نتیجه‌ی جستجو کلیک می‌کنند. نتایج نشان داده‌شده در صفحه‌ی اول، ۹۱ درصد بازدیدها را به خود اختصاص می‌دهند. ظاهر شدن در صفحه‌ی اول موتور‌های جستجو، مزیت مورد علاقه‌ی همه‌ی مشاوران بازاریابی است.

هرچه اینترنت رشد می‌کند و بزرگ‌تر می شود، سئو نه‌ تنها رقابتی تر می‌شود بلکه فرصت‌های شغلی آن بسیار وسوسه کننده تر می‌شوند. اگر بدانید چه باید بکنید، به آسانی می‌توانید در این صنعت سرمایه‌گذاری کنید. البته قرار نیست فقط به مشتریان خدمات بدهید. تسلط در این زمینه برای کسب و کار خودتان نیز بسیار مفید خواهد بود.

 ۵- کرایه‌ی آنلاین محل اسکان

تجارت کرایه‌ی مکان بسیار پررونق است. با این‌که اشاره به آن ممکن است ذهنتان را سمت شرکت‌های میلیارد دلاری مانند ایر بی‌ان‌بی و هوم‌وی ببرد، اما کسب و کار‌های کوچکی مانند اینوایتد‌هوم یا لکسوری ریترت و سایر موارد توانسته‌اند در این بازار جای پایی برای خود باز کنند. در سیستم کرایه‌ی منزل بنگاه‌ها حدود ۱۰ تا ۴۰ درصد مبلغ را برحسب نرخ و شرایط کرایه به‌عنوان کارمزد می‌گیرند.

راه‌اندازی و توسعه‌ی سیستم اجاره‌ی مکان احتیاج به دانش‌های نرم‌افزاری کلیدی برای کمک به سازماندهی امور با افزایش رزرو‌ دارد. اما اگر به‌دقت نگاه کنید، خواهید دید این کار یکی از بهترین کسب‌وکار‌های آنلاینی است که می‌توانید راه‌اندازی کنید. البته به‌صورت سنتی نیز می‌توانید به این کار بپردازید، ولی هر چه از زیرساخت‌های مجازی بیشتر بهره ببرید، دست بالاتر خواهید داشت.

اگر به صنعت توریست علاقه‌مند هستید و در شهری گردش‌پذیر زندگی می‌کنید، فعالیت در این حرفه به‌سرعت شما را پولدار خواهد کرد. شرکت‌هایی مانند لاجیکس، لاجیفای و ۳۶۵ ویلاس راهکار‌هایی برای ساخت و مدیریت سیستم کرایه‌ مکان اختصاصی ارائه می‌دهند.

۶- سمینار آنلاین

اگر اید‌ه‌ی قابل عرضه‌ای دارید، بهتر است به راه‌اندازی سمینار آنلاین یا وبینار بیندیشید. وبینار یکی از بهترین راه‌ حل‌ها برای فروش محصولات است. حتی لازم نیست جنس خودتان را داشته باشید. جیسون فلادلین، بنیان‌گذار شرکت راپید کورو، از طریق وبینار فروش ۱۰۰ میلیون دلاری به دست آورده است که تأثیر این سیستم در بازاریابی و فروش را نشان می‌دهد.

وبینار‌ها مشتریان درگیرشده‌ای را برای شما پیدا می‌کنند که کاملا مشتاق هستند تا هر آن‌چه به آن‌ها پیشنهاد بدهید، خریداری کنند. بهترین روش برای راه‌اندازی تجارت وبینار این است که محصولی پیدا کنید که از آن شناخت داشته باشید و بتوانید از آن  تعریف و تمجید کنید؛ سپس یک سمینار معرفی محصول عالی بسازید. این سیستم بازاریابی توسط فلادلین متولد شد و گسترش آن به بازار‌های جهانی به‌وسیله‌ی راسل برونسون بود. برونسون حتی نرم‌افزاری به نام فانل اسکریپت تولید کرده است که به‌صورت مختصر و مفید همه‌ی ابزار‌های ساخت وبینار موفق را دارد.

در هر مسیری که هستید؛ چه صاحب یک شرکت تجاری باشید چه فقط یک محصول را تبلیغ کنید، از بهترین پلتفرم‌های این حوزه مانند گوتوو، وبینار یا وبینارجم غافل نشوید.

 ۷- مشاوره‌ی بازرگانی

مشاوره‌ی بازرگانی یکی از سودآورترین مشاغلی است که می‌تواند به شما دسترسی به تجارتی بزرگ‌تر و شبکه‌ای از تاجرانی که دنبال توسعه‌ی تجارتشان هستند بدهد. اگر شما در تجارتی مهارت یا از بازاری درک عمیق دارید، مشاور‌ه‌ی تجاری سود زیادی به همراه دارد.

درحالی‌که عده‌ی زیادی پشت سر هم شکست می‌خورند، افرادی مانند فرانک کرن یا آنتونی رابینز به دنیای تجارت تسلط کاملی پیدا کرده‌اند. بهترین روش برای به دست گرفتن این صنعت، ارائه‌ی راهکارهای ارزش آفرین است که به دنبال آن شرکت‌ها برای جذب شما سرودست خواهند شکست. الیور تالامایان، یکی دیگر از رهبران موفق تجاری، این روش را به عنوان استراتژی اصلی برای جذب مشتریان و بازار بیشتر به کار برد. شما باید ابتدا وضعیت شرکت را تحلیل کنید و بدانید در کجای دنیای تجارت قرار دارد؛ سپس مقصد را درک کنید و برای هدفی که می‌خواهید به آن برسید، راهکاری مناسب ارائه دهید.

درک و اجرای موفق استراتژی درست، رمز موفقیت است. شما باید به خودتان و کاری که می خواهید انجام دهید ایمان داشته باشید، سپس باید بتوانید با واقعیت های جامعه تعامل پیدا کنید. اگر می‌خواهید مشاور بازرگانی معروفی شوید، ابتدا باید نتایج تحسین کننده‌ای به عنوان رزومه داشته باشید. خرسندی افراد از نتایج حاصله تبلیغ کار شما خواهد بود و به مرور می توانید قیمت مشاوره‌ی خودتان را بالا ببرید. برانسون قبل از راه‌اندازی بنگاه مشاوره‌ی خود، ابتدا به رشد شرکت درو کانول کمک کرد و این شرکت را از یک خرده‌پا به شرکت میلیون دلاری تبدیل کرد. بعد از این موفقیت، او قادر بود مشتریان بزرگ‌تری به دست آورد.

منبع: زومیت

درباره نویسنده

سامان

فارغ التحصیل کارشناسی نرم افزار، علاقه مند به برنامه نویسی، طراحی وب، تکنولوژی های نوین، یادگیری و فیلم

مشاهده تمام مقالات