راه‌اندازی یک بیزنس آنلاین موفق، کار دشواری است و نیاز به برنامه و راهبرد دارد که در این گزارش به آنها می‌پردازیم.

کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند حجم معاملات در بخش تجارت الکترونیک، در چند سال آینده از مرز ۲ تریلیون دلار عبور خواهد کرد. تجارت الکترونیک سریع‌ترین رشد را بین صنایع مختلف دارد و یکی از باارزش‌ترین آن‌ها به شمار می‌رود.

وقتی که شما به‌صورت آنلاین خرید و هزینه را پرداخت می‌کنید و بدون دردسر، محصول خریداری‌شده مثل شلوار جین یا یک ساعت یا حتی یک رایانه‌ی سفارشی را در درب منزل تحویل می‌گیرید؛ شاید با خود فکر ‌کنید که این فرایند اصلا پیچیده نیست.

کاری که بازاریاب دیجیتال انجام می‌دهد؛ کمک به برندها برای رشد فروش در حوزه‌ی تجارت الکترونیک است. بعضی از بازاریاب‌ها وب‌سایت تجاری مخصوص خود را دارند و به این ترتیب با زیر و بم این کار به‌خوبی آشنا هستند.

در این مقاله به نکاتی می‌پردازیم که باعث خواهند شد تجارت الکترونیک شما به پیشرفت خیره‌کننده‌ای برسد. با عمل به این توصیه‌ها؛ نه‌تنها مطمئن خواهید شد در سریع‌ترین و حرفه‌ای‌ترین مسیر ممکن برای راه‌اندازی ‌وب‌سایت خود و ارتقا‌ی رتبه‌ی آن قرار دارید، بلکه روش‌های بازاریابی و راهبردی که برای بهینه‌سازی مورد نظر موتور‌های جستجو (SEO) در پیش خواهید گرفت، موفقیت‌های آتی تجارت الکترونیک شما را تضمین خواهند کرد و در نهایت سود سالیانه‌ی شما افزایش پیدا می‌کند.

استراتژی سالانه برای SEO

اگر تاکنون کارهای راه‌اندازی تجارت الکترونیک را از ابتدا انجام نداده‌اید؛ غیر‌ممکن است بدانید که این کار تا چه اندازه وقت‌گیر و پیچیده است. وقتی شما در یک وب‌سایت خرید و فروش کالا حضور دارید، هیچ‌گاه به این حقیقت فکر نمی‌کنید که تولید محتوا برای تک‌تک محصولات تا چه اندازه سخت است. علاوه‌ بر این، صاحب چنین وب‌سایتی باید به‌طور مستمر با تولید‌کنندگان مذاکره کند تا محصولات آن‌ها را برای فروش آنلاین وارد لیست کند.

بسیاری از افراد نمی‌دانند که بعد از تمام زحماتی که صرف ساخت وب‌سایت می‌شود، موفقیت آن تضمین‌شده نیست. سازندگان وب‌سایت باید به فکر رونق دادن و ارتقای رتبه‌ی وب‌سایت خود نیز باشند. بنابراین بهتر است راهبرد SEO برای خود را از یک سال پیش از راه‌اندازی وب‌سایت و در حین توسعه‌ی آن مشخص کنید. شما می‌توانید با توسعه‌ی راهبرد خود هم‌زمان با توسعه‌ی وب‌سایت، درواقع با یک تیر دو نشان بزنید. در زیر به تمام نکاتی اشاره می‌کنیم که موفقیت تجارت الکترونیک شما را تضمین می‌کنند.

۱. یک دامنه به ثبت برسانید

ثبت دامنه کار بسیار آسانی است. شما به نامی نیاز دارید که به نحو عالی برند شما را معرفی کند. زمان زیادی صرف این مرحله نکنید. با استفاده از وب‌سایت‌های مخصوص این کار، می‌توانید با هزینه‌ی اندکی نامی برای وب‌سایت خود ثبت کنید.

۲. با یک توسعه‌دهنده‌ی وب‌ همکاری کنید

این یک گام مهم در ساخت تجارت الکترونیک است. اگر می‌خواهید وب‌سایت خود را در بازه‌ی زمانی کوتاه و به روش حرفه‌ای راه‌اندازی کنید؛ باید به دنبال شخص مناسبی برای توسعه‌ی وب‌سایت باشید. به وب‌سایت‌های دیگر مراجعه کنید و با توسعه‌دهندگان آن‌ها آشنا شوید. زمانی که افراد مناسب برای این کار را پیدا کردید؛ از آن‌ها بخواهید مدت‌زمانی که توسعه‌ی وب به طول می‌انجامد، به شما بگویند. اطمینان حاصل کنید که آن‌ها پیشینه‌ی کارهای گرافیکی دارند تا وب‌سایت شما از این لحاظ با مشکلی روبرو نشود. همچنین مطمئن شوید افرادی که استخدام می‌کنید؛ تجربه‌ی توسعه‌ی وب‌سایت در حوزه‌ی تجارت الکترونیک را داشته باشند.

در بسیاری از موارد؛ کارآفرینان قبل از استخدام توسعه‌دهندگان وب‌سایت، تحقیقات جامعی انجام نمی‌دهند. شما نباید این اشتباه را انجام دهید؛ در غیر ‌این صورت ممکن است قبل از راه‌اندازی وب‌سایت خود با مشکلاتی مواجه شوید که شما را از زمان‌بندی پیش‌بینی‌شده عقب بیندازد. اگر می‌خواهید در مورد زمان مورد نیاز برای راه‌اندازی تجارت الکترونیک خود آگاه شوید، می‌توانید با متخصصان طراحی وب‌سایت در تماس باشید.

۳. کار‌های اداری برای راه‌اندازی بیزینس قانونی را انجام دهید

بیزینس خود را ثبت کنید و با دریافت گواهینامه، به کسب‌وکار خود وجهه‌ی قانونی بدهید. برای کمک گرفتن در مورد راه‌اندازی بیزینس خود، می‌توانید از یک وکیل محلی نیز استفاده کنید. البته انجام این کارها بدون هزینه نخواهد بود؛ اما به‌احتمال زیاد شما را از دردسر‌ها و هزینه‌های آتی مصون خواهد کرد. شما باید شهری را که فعالیت اصلی تجارت الکترونیک در آن صورت می‌گیرید، مشخص کنید و فایل‌های مربوطه در سازمان مالیات را نیز پر کنید. باید شرکت خود را ثبت قانونی و نوع آن را مشخص کنید؛ مثلا آیا دارای مسئولیت محدود است؟ یک شرکت غیرانتفاعی است یا شرکت حرفه‌ای؟ اگر قصد تأسیس موسسه‌ی غیرانتفاعی دارید؛ باید گواهینامه‌ی مربوط به آن را به‌طور جداگانه دریافت کنید. در نهایت روزی شما به مدارک ثبت قانونی در آینده نیاز پیدا خواهید کرد. برای دریافت اطلاعات کامل با وکیل خود تماس بگیرید. به یاد داشته باشید که سهل‌انگاری در انجام کارهای اداری، بدون پیامد نخواهد بود.

۴. برای وب‌سایت خود پلتفرم میزبان (host) انتخاب کنید

بهتر است برای صرفه‌جویی در زمان و هزینه از پلتفرم‌های محبوب در تجارت‌ الکترونیک استفاده کنید. پیشنهاد ما استفاده از پلتفرم‌های Shopify, WooCommerce یا Bigcommerce است. بیشتر توسعه‌دهندگان وب‌سایت با این پلت‌فرم‌ها آشنا هستند و فرآیند‌های پرداخت و استفاده از پلاگین‌ها نیز در آن‌ها ساده است.

برای مثال پلت‌فرم WooCommerce به علت داشتن قابلیت وردپرس (WordPress) بسیار مناسب است. استفاده از موتور WP پیشنهاد می‌شود؛ چون می‌توانید با هزینه‌ی ۲۹.۹۹ دلار یک هاست سریع و مطمئن داشته باشید. (باید اشاره کنیم که قیمت‌ها و برخی اسامی ترجمه‌شده برای کشوری تهیه شده‌اند که نسخه‌ی اصلی این گزارش در آن نوشته شده‌ است.)

۵. از تم متناسب با تجارت الکترونیک خود استفاده کنید

برای صرفه‌جویی بیشتر، می‌توانید از ThemeForest تم مناسب و مورد علاقه‌ی خود را که با سمت‌وسوی تجارت شما مطابقت دارد، خریداری کنید. ThemeForest بیش از ۲۸ هزار تم و الگو برای وب‌سایت پیشنهاد می‌کند که قیمت آن‌ها از ۲ دلار شروع می‌شود.

لازم نیست چرخ را دوباره اختراع کنید. به‌جای اینکه تمام کار ساخت وب‌سایت را خودتان انجام دهید؛ می‌توانید از وب‌سایت‌ ThemeForest یا وب‌سایت‌های مشابه، تم و طرح دلخواه خود را دانلود کنید. شخصی‌سازی طراحی سایت کار بسیار وقت‌گیر و پرزحمتی است؛ بنابراین اگر تم مورد علاقه‌تان را پیدا کردید، بهتر است با خرید آن کار خود را راحت کنید.

۶. وب‌سایت خود را فعال کنید

به‌محض اینکه قصد کردید بیزینس خود را راه‌اندازی کنید، وب‌سایت تجارت الکترونیک را فعال کنید؛ حتی قبل از این که لیست محصولات برای فروش را ارائه داده باشید. به توسعه‌دهنده‌ی وب‌سایت بگویید که یک صفحه در مورد شرکت شما (About Us) و یک صفحه‌ی تماس برای وب‌سایت ایجاد کند. لازم نیست که وب‌سایت شما طراحی بی‌نظیر و خیره‌کننده‌ای داشته باشد، فقط کافی است فعال و کاربردی باشد؛ به چند دلیل این امر به سود شما است:

در وهله نخست، داشتن وب‌سایت به شرکت شما چهره‌ی مشروع می‌دهد که هنگام مذاکره با طرف‌های معامله تأثیرگذار است؛ چون نشان می‌دهد که شما نه‌تنها شخصی با ایده‌های نو هستید، بلکه آن‌ها را عملی نیز می‌کنید. ثانیا باید توجه کنید که وب‌نویسان و گزارشگرانی که در عرصه‌ی تجارت فعالیت دارند؛ بر این امر واقفند که بیزینس شما معتبر و فعال است. سوم اینکه شما مکانی خواهید داشت که همه‌ی منابع ذکرشده، می‌توانند لینک آن را به اشتراک بگذارند و همان‌طور که می‌دانید این امر به ارتقای رتبه‌ی سایت شما در موتورهای جستجو می‌انجامد.

۷. در HARO فعالیت داشته باشید

HARO ابزار مناسبی برای هر صاحب کسب‌وکار الکترونیک یا بازاریاب دیجیتال است که میزان SEO و روابط عمومی (PR) خود را افزایش دهد. استفاده از HARO رایگان است و اگر به‌خوبی از این ابزار استفاده کنید؛ می‌توانید تجارت الکترونیک خود را به دیگران بشناسانید و تغییر بزرگی در بیزینس خود ایجاد کنید.

HARO وب‌سایتی است که روزنامه‌نگاران می‌توانند به بانک اطلاعاتی بزرگی دسترسی داشته باشند و با استفاده از منابع معتبر موجود در سایت، وظیفه‌ی پوشش رسانه‌ای خود را انجام دهند. پس در این سایت عضو شوید و تا جایی که می‌توانید برای تجارت الکترونیک خود اعتبار کسب کنید و روابط رسانه‌ای خود را گسترش دهید.

زمانی که می‌خواهید از HARO استفاده کنید؛ باید چند نکته‌ی کلیدی را مد نظر قرار دهید. نکته اول توجه به زمان‌بندی است. وقتی روزنامه‌نگاری پرسش‌نامه‌ی خود (در مورد یک نوع محصول یا سرویس) را ارائه می‌دهد، ممکن است صدها پاسخ و معرفی از سوی شرکت‌های مختلف به سمت او سرازیر شود. هر پرسش‌نامه ضرب‌الاجل دارد، پس باید در پاسخ دادن سریع عمل کنید. در صبح، ظهر و عصر، وقتی برای این کار اختصاص دهید.

نکته‌ی مهم دوم، پیدا کردن یک کارشناس واقعی در حوزه‌ی صنایع است که به‌راحتی به او دسترسی داشته باشید. به این ترتیب می‌توانید در پاسخ دادن و معرفی خود به پرسش‌نامه‌ها، نسبت به کارآفرینان دیگر دست بالا داشته باشید. اگر برای این کار وقت بگذارید و روزی دو بار به پرسش‌نامه‌ها پاسخ دهید؛ در یک دوره‌ی یک‌ساله متوجه خواهید شد تا چه اندازه در وب‌سایت HARO خود را به دیگران معرفی کرده‌اید. با این کار نه‌تنها برند خود را در معرض دید قرار می‌دهید، بلکه به SEO وب‌سایت خود نیز کمک می‌کنید.

۸. استفاده از پیچ‌باکس (PitchBox)

توسعه‌ی روابط با اهالی رسانه برای موفقیت در حوزه‌ی تجارت الکترونیک بسیار ضروری است. در اینجا است که پیچ‌باکس به کمک شما می‌آید. پیچ‌باکس با مکانیزه کردن کار خسته‌کننده‌ی «‌دسترسی یافتن به افراد»، به شما این امکان را می‌دهد تا روی کاری که در آن خبره‌ هستید وقت بگذارید. پیچ‌باکس در واقع به شما کمک می‌کند به‌صورت واقعی و شخص به شخص با افرادی که می‌خواهید، در ارتباط باشید. پیچ‌باکس به شما کمک می‌کند فعالیت‌های توسعه‌ای خود را مؤثرتر انجام دهید. پیچ‌باکس جنبه‌های مختلف تجارت شما را مدیریت می‌کند؛ از مشتری‌یابی گرفته تا پاسخ دادن به ایمیل‌ها و مدیریت گردش کار.

پیچ‌باکس ابتدا یک پرسش‌نامه‌ی معرفی ارسال می‌کند؛ اگر شخص دریافت‌کننده در مدت‌زمان مشخص به آن پاسخ ندهد، یک ایمیل بک‌آپ نیز برای او فرستاده می‌شود. می‌توانید ایمیل‌های خود را به‌گونه‌ای تنظیم کنید که پیام‌ها جنبه‌ی شخصی‌تری پیدا کنند.

هزینه‌ی استفاده از سرویس پیچ‌باکس برای شرکت‌های نو‌پا (استارت‌آپ) ۹۵ دلار است. شما با پرداخت این هزینه می‌توانید روابط خوبی با افراد مختلف در حوزه‌ی کاری خود ایجاد کنید. می‌توانید برای دسترسی به مشتریان یا رسانه‌ها از پیچ‌باکس بهره بگیرید. اگر شما از Moz نیز استفاده می‌کنید؛ می‌توانید پیچ‌باکس و Moz را با یکدیگر همگام کنید. این کار به شما اجازه می‌دهد تا فیلترهای مختلفی روی نتایج جستجوی خود اعمال کنید.

۹. ارتباطات خود را شخصی کنید

روابط شخصی هم در حوزه‌ی ارتباط با فروشندگان خرد و هم در ارتباط با اهالی رسانه بسیار حائز اهمیت است. اگر شما با موفقیت توانسته‌ باشید استراتژی SEO را پیاده کنید، در این صورت به‌خوبی به اهمیت ارتباطات شخصی آگاه هستید.

اطمینان حاصل کنید که وب‌سایت شما پر از محتوا‌ی باارزش باشد. همیشه در مورد خبرنگاران و فروشندگان تحقیقات مفصلی انجام دهید، تا زمانی که به آن‌ها ایمیل معرفی ارسال می‌کنید، میان انبوه ایمیل‌های خوانده‌نشده حذف نشود. فرض کنیم که فروشگاه اینترنتی شما سس پاستا می‌فروشد. می‌توانید توسط مقالات، تخصص خود را با دیگران به اشتراک بگذارید و طرز‌ پخت غذاهای خوشمزه را به خوانندگان معرفی کنید. نمونه‌ای از سس پاستا را برای نویسندگان بفرستید و به آن‌ها توضیح دهید که چرا محصول شما بر دیگر رقیبان برتری دارد.

اگر سس پاستای خانگی به فروش می‌رسانید؛ در این صورت ممکن است با فروشندگان دیگر ارتباط چندانی نداشته باشید، اما اگر چند برند مختلف سس می‌فروشید داشتن روابط قوی با فروشندگان بسیار مهم خواهد بود.

تلفن را بردارید و چند تماس تلفنی بگیرید، یا با نمایندگان فروش برای صرف قهوه قرار ملاقات بگذارید. فروشندگان خرد کسانی هستند که عامل افزایش فروش و معرفی محصولات می‌شوند. آن‌ها می‌توانند جدیدترین اطلاعات را از آنچه در بازار اتفاق می‌افتد، در اختیارتان قرار دهند و به هماهنگی شما با گرایش خریداران کمک ‌کنند. آن‌ها بیشترین اطلاعات را از محصول شما و وضعیت فروش آن دارند، بنابراین برقراری ارتباط شخصی با آن‌ها بسیار ضروری است. به آن‌ها بفهمانید که با همدیگر یک تیم را تشکیل می‌دهید و هدف مشترک شما به دست آوردن موفقیت بیشتر است. در این صورت، فروشندگان روی شما حساب باز می‌کنند و هنگامی که معامله‌ای ویژه یا فروش خاصی وجود داشته باشد یا حتی وقتی که ایده‌های جدید به ذهنشان می‌رسد، شما را در جریان می‌گذارند. اگر چنین رابطه‌ی محکمی با آن‌ها برقرار کنید؛ اولین جایی که آن‌ها افکار یا ایده‌های خود را مطرح می‌کنند، وب‌سایت شما خواهد بود.

۱۰. از امکان پرداخت گت‌اوی (getaway) بهره بگیرید

آیا تا به حال به این موضوع فکر کرده‌اید که چگونه پرداخت‌های کارت اعتباری در وب‌سایت‌های تجارت الکترونیک پذیرش می‌شوند؟ پاسخ این است که؛ این امر با استفاده از امکان پرداخت گت‌اوی و همچنین شرکت‌های پردازنده‌ی کارت اعتباری میسر می‌شود. شاید با PayPal یا Stripe آشنا باشید. اگر می‌خواهید در وب‌سایت خود امکان پرداخت گت‌اوی، یا پرداخت با استفاده از تلفن همراه داشته باشید؛ می‌توانید از گت‌اوی توسط authorize.net یا ۲Checkout.com استفاده کنید.

البته گرفتن تأییدیه برای پرداخت گت‌اوی یا پردازنده‌ی کارت اعتباری فرآیند آسانی نیست؛ پس قبل از اقدام، بهتر است تحقیقات خود را انجام دهید و خود را آماده‌ی این فرآیند پیچیده کنید. قبل از اقدام به دریافت تأییدیه‌ی گت‌اوی، باید درگاه پرداخت مطمئن و امنی داشته باشید، همچنین داشتن مقررات عودت و حریم خصوصی نیز الزامی است. به‌علاوه باید به روش‌های فرستادن و تحویل سفارش نیز فکر کنید. همچنین برای خدمت‌رسانی به مشتریان باید یک ایمیل و خط تلفن اختصاص دهید.

تمام این اطلاعات باید در وب‌سایت شما در معرض دید قرار گیرد. از داشتن شماره‌ی حساب بانکی مخصوص شرکت و کد مالیاتی نیز اطمینان حاصل کنید. راه‌اندازی امکان پرداخت گت‌اوی و پذیرش کارت اعتباری پروسه‌ای زمان‌بر است. شرکت‌های پرداخت اینترنتی علاقه‌ای ندارند که با شرکت‌های نوپا یا شرکت‌هایی که به ظن آن‌ها احتمال موفقیتشان کم است، همکاری کنند. پس باید تمام تلاشتان را به کار گیرید که خود را به آن‌ها اثبات کنید. نکته‌ی آخر اینکه راه‌اندازی سرویس گت‌اوی را به دقایق آخر موکول نکنید.

۱۱. از سرویس‌های Google Shopping و Facebook Product Catalog استفاده کنید

در مورد سیاست‌های بهینه‌سازی برای موتور جستجو (SEO) هم‌زمان با فرآیند ساخت وب‌سایت بسیار صحبت کرده‌ایم. شما به ‌جای این‌که منتظر باشید تا توسعه‌ی وب‌سایت کامل شود و سپس فعالیت‌های SEO را شروع کنید؛ می‌توانید SEO وب‌سایت خود را هم‌زمان با توسعه‌ی آن تقویت کنید.

با این حال، فعالیت‌هایی وجود دارند که تا زمان اتمام توسعه‌ی سایت و آپلود تمامی محصولات، قادر به انجام آن‌ها نیستید. زمانی که در مراحل نهایی تکمیل وب‌سایت قرار دارید، از امکان گوگل شاپینگ برای معرفی محصولات خود استفاده کنید تا تصویر محصولات شما هنگام جستجوی کلید‌واژه‌های مرتبط ظاهر شود. برای اینکه از نحوه‌ی استفاده از این سرویس آشنا شوید، می‌توانید در اینترنت به مقالات مربوط به آن مراجعه کنید.

همچنین می‌توانید اطلاعات محصولات خود را وارد فیس‌بوک کنید و در آنجا به معرفی خود بپردازید.

۱۲. بهترین روش‌ برای بسته‌بندی، انتقال و انبار کردن محصولات را پیدا کنید

قبل از اینکه وب‌سایت خود را راه‌اندازی کنید؛ باید به این موضوع فکر کنید که چگونه محصولات خود را انبار کنید و به مشتریان تحویل دهید. برای هماهنگ‌ بودن با خرده‌فروشان، باید تعداد محصولات در انبار را از مدت‌ها قبل بدانید. برخی از سؤالاتی که باید در این مورد به آن‌ها پاسخ دهید، به این شرح هستند:

آیا شما از امکان تحویل مستقیم (از کارخانه‌ی سازنده به مصرف‌کننده) استفاده خواهید کرد یا اینکه محصولات را انبار می‌کنید؟ آیا برای ردیابی و تحویل محصولات از سرویس‌های USPS، UPS، FedE یا ترکیبی از هر سه استفاده خواهید کرد؟ محصولات خود را با چه وسیله‌ای به مقصد می‌رسانید؟ سایز بسته‌بندی محصولات چگونه خواهد بود؟ آیا محصولات پروموشن ( برای معرفی و تبلیغ آن‌ها) را در بسته‌ها خواهید گنجاند؟ آیا محدودیت‌هایی برای نقل‌وانتقال محصولات شما وجود دارد؟ (برای مثال بعضی از محصولات زیبایی آرایشی باید به‌صورت زمینی منتقل شوند.)

قبل از اینکه به فروش آنلاین محصولات بپردازید، باید به‌طور دقیق به این سؤالات پاسخ دهید. همان ‌طور که می‌بینید، راه‌اندازی تجارت الکترونیک کار پیچیده و درگیر‌کننده‌ای است. با تبعیت از این نکات می‌توانید؛ مطمئن شوید که وب‌سایت شما، با رعایت سیاست SEO به موقع آماده‌ی راه‌اندازی خواهد شد.

منبع: زومیت

درباره نویسنده

سامان

فارغ التحصیل کارشناسی نرم افزار، علاقه مند به برنامه نویسی، طراحی وب، تکنولوژی های نوین، یادگیری و فیلم

مشاهده تمام مقالات