امروز کسب درآمد شبیه به یک جنگ شده است و هر کسی با سلاحی متفاوت در این کشمکش حضور پیدا می‌کند. یک نفر کارمندی می‌کند، دیگری فروشگاه می‌زند، برخی به دنبال کار آفرینی و ایجاد یک استارت‌آپ هستند و درنهایت عده‌ای، دورکاری و سایر شیوه‌ها را برای گذران زندگی انتخاب می‌کنند.

در بین همه روش‌هایی که برای کسب درآمد وجود دارد، روش فریلنسینگ که برخی آن را آزادکاری یا حق‌الزحمه‌ای‌ می‌نامند بیشتر از سایرین مورد توجه قرار گرفته و روزبه‌روز بر تعداد کسانی که این شیوه کسب و کار را بر‌ می‌گزینند اضافه می‌شود. این روش با دورکاری تفاوت‌ بنیادین دارد و بر اساس آن، فرد بدون تعهد دراز مدت قول انجام کاری مشخص را در قبال کارمزدی تعیین شده به یک متقاضی خدمات می‌دهد. انجام پروژه‌های عکاسی، برنامه‌نویسی، طراحی وب‌سایت، ویرایش چندرسانه‌ای، تولید محتوا، طراحی گرافیک، مشاوره، فیلم‌برداری، معماری و مهندسی، آهنگسازی و صدها شغل دیگر را می‌توان به صورت فریلنسینگ انجام داد.

چرا فریلنسینگ مهم است؟

نیاز به پشتکار بالا و سایر دشواری‌های موجود بر سر راهِ کارآفرینی باعث شده تا بسیاری از مردم در نهایت به کسب حقوق ماهیانه از شرکت‌های مختلف راضی شوند اما در این میان برخی هم وجود دارند که نه می‌توانند کار آفرین شوند و نه از زندگی کارمندی خوششان می‌آید! برای این اشخاص که امروزه بیشتر، دانشجویان و فارغ‌التحصیلان آن‌ها را تشکیل می‌دهند فریلنسینگ واضح‌ترین چاره است!

این نکته را هم نباید فراموش کنیم که برخی از افراد جامعه به دلایل مختلفی نمی‌توانند در سیستم جا افتاده کنونی کسب و کار خود را بگنجانند. افرادی با بیماری‌های روانی خاص، بسیاری از معلولین و نابینایان و… جزو کسانی اند که همین زندگی کارمندی معمول هم برایشان گاه شبیه به یک غول بزرگ می‌شود.

آزادکاری، جاده‌ای برای موفقیت

طبق گزارشی از نشریه Financial Times که در سال ۲۰۱۱ منتشر شد، تعداد فریلنسر‌های موجود در بریتانیا از ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۱، رشدی ۱۲ درصدی را تجربه کرده است. این رشد در سال‌های اخیر بسیار بیشتر شده و در ایالات متحده آمریکا در حال حاضر ۳۵ درصد از نیروی کار (یعنی بیش از ۵۳ میلیون نفر) را آزادکارها یا فریلنسرها به خود اختصاص داده‌اند. جالب‌تر اینجاست که درصد بسیار بالایی از فریلنسرها از سبک زندگی و کاری خود ابراز رضایت کرده‌اند و بیش از نصف آن‌ها تاثیر مشکلات اقتصادی بر کسب و کارشان را رد می‌کنند.

این حجم از رضایت فریلنسرها دلایلی دارد که به نوع و سیستم این سبک کاری مرتبط است:

  • فریلنسرها رئیس خودشان هستند. هرچند که همه‌شان با مشتریان حوزه تخصصی خود سروکار دارند اما چون مسئولیتی به سازمانی خاص ندارند در فعالیت‌های خود احساس آزادی بیشتری می‌کنند. ضمن اینکه پیش از آنکه مشتری تعیین کند چه می‌خواهد، فریلسنرها هرکدام به طور شخصی اصول و ضوابطی تعیین می‌کنند تا با مشکلات و سختی‌های کمتری مواجه شوند.
  • موفقیت به خود شخص مربوط است. در این حوزه، بد شانسی و شرایط اقتصادی نامناسب، کمتر از جاهای دیگر اثر خود را نشان می‌دهد و هر کس به میزان دانش و پشتکارش کسب درآمد می‌کند.
  • فریلنسرها برنــد می‌شوند. آزادکارهای موفق در رشته خود، خوش نام و مشهور می‌شوند و همین، زمینه رشد شغلی بیشتر را برایشان فراهم می‌کند. بسیاری از فریلنسرهای مشهور، از اینکه به دنبال کارآفرینی نرفته‌اند و تقویت برند شخصی خودشان پرداخته‌اند، افتخار می‌کنند.
  • برای همه مناسب است. برخی با وجود توانایی بسیار مشکلاتی دارند که کار شرکتی و تمام وقت برایشان ممکن نیست. بعضی دچار ناراحتی‌های روانی هستند یا معلولیتی دارند که کار به صورت معمول را برایشان ناممکن می‌کند. اصلا بعضی‌هاا دوست ندارند، ۶۶ روز هفته را هشت ساعت برای یک شرکت کار کنند. ضمن اینکه برخی نیز با وجود اینکه به کار تمام وقت مشغولند دوست دارند تا درآمدهای جانبی داشته باشند. برای همه این افراد، فریلنسینگ یک مسیر خوب است.
  • لم بدهید و کار کنید! درکنار همه مزایای حرفه‌ای که فریلنسینگ دارد، امکان کار کردن در خانه با لباس راحت و اینکه خودتان روزهای کاریتان را مشخص می‌کنید از سایر مزایا بیشتر مورد توجه آزادکاران قرار می‌گیرد.

Faraneshblogazadkari-1

چگونه از فریلنسینگ درآمد خوب کسب کنم؟

آزادکاری شبیه به یک بطری آب غول پیکر است که شما هرچقدر گنجایش داشته باشید می‌توانید از آن بنوشید! پس همه‌چیز به شما بستگی دارد با این حال تعدادی نکته را باید درنظر گرفت که در صورت رعایت آن‌ها، می‌توانید درآمد و موفقیت بیشتری در فریلنسینگ را تجربه کنید.

  • استراتژی و اصول تعیین کنید!
    چه تخصص داشته باشید و چه اینکه تازه کار باشید، باید برای خودتان برنامه‌ای مدون تنظیم کنید و براساس آن پیش بروید. اگر تازه کارید، ابتدا به دنبال افزایش سطح علمی خود باشید. با تماشای دوره‌های آموزشی مختلف در حوزه کاری مورد علاقه خود، دانش‌تان را افزایش دهید. اگر هم متخصص هستید باید استراتژی و اصولی را تنظیم کنید تا منحرف نشوید. برای مثال اگر طراح گرافیک هستید، دقیقا جامعه مشتریان خود را بشناسید و از قبول کارهایی که در استراتژی شما تعریف نشده بپرهیزید.
  • برنامه هفتگی و ماهانه داشته باشید
    روزهایی را در هفته برای انجام کار یا یادگیری خود انتخاب کنید. در روزهای غیر کاری، استراحت کنید و در روزهای کار، از تلف کردن وقت دوری کنید. اگر بتوانید به برنامه خود مقید باشید در طولانی مدت نه احساس خستگی خواهید کرد نه در انجام پروژه‌ها تعلل می‌کنید.
  • برنــد شوید!
    خودتان را به جای یک شخص، شرکتی درنظر بگیرید که می‌خواهد در بین افکار عمومی، خوب شناخته شود. با استفاده از شبکه‌های اجتماعی مرتبط مانند لینکدین یا فضاهای مختص فریلنسرها مانند پونشیا، فعال و بروز باشید. پس از اندکی پیشرفت می‌توانید برای خود وب‌سایت و یا وبلاگی راه بیندازید تا برندسازی را برای خود وارد مرحله جدی‌تری کنید.
  • همکاران خود را متحد کنید و از رقابت بی‌مورد بپرهیزید
    درکنار تخصص و مهارت، اخلاق را فراموش نکنید؛ اخلاق حرفه‌ای و فروتنی، هم برند شما را تقویت می‌کند هم برایتان آسودگی به ارمغان می‌آورد. بین همکاران حوزه تخصصی خود، متحدان و دوستانی پیدا کنید تا در مواقع ضروری، به کمکتان بیایند و شما هم در موقع نیاز، کمکشان کنید. فراموش نکنید که رقابت هرچند برای رشد شما مفید است اما رقابتی که حاشیه داشته باشد جز ضرر هیچ نتیجه دیگری ندارد.

Faraneshblogazadkari-3

مشکلات فریلنسینگ

آزادکاری همانند هر بستری با مزایای فراوان، معایبی نیز دارد. هرچند که رعایت برخی نکات مهم می‌تواند این معایب را پوشش دهد:

  • بی‌مسئولیتی مشتریان

بسیاری از آزادکارها خصوصا در حوزه طراحی، برنامه‌نویسی و تولید محتوا، تجربه مواجه با بی‌مسئولیتی مشتری خود در قبال پرداخت حق‌الزحمه را داشته‌اند. بعضی پرداخت‌های به موقع ندارند و بعضی مشتریان، دائما در حال چانه زدن برای کاهش هزینه خود هستند.

این مشکل چندین راه حل خوب دارد. اول آنکه سعی کنید با مشتریان خود همواره رفتار جدی و حرفه‌ای داشته باشید و تا حد امکان با ارباب رجوع خود، باب دوستی را باز نکنید؛ عدم رعایت این مسئله درنهایت باعث برهم خوردن نظم مالی شما می‌شود.

تا جایی که می‌توانید مکتوب و حساب شده عمل کنید. برنامه‌ای تنظیم کنید تا درصورت امکان برای هر پروژه، خصوصا در مبالغ بالای ۵۰۰ هزار تومان، قرارداد بنویسید. موافقت شفاهی را در اولویت آخر قرار دهید و با گرفتن بیعانه و قول نامه‌ و… برای خود نظم و آسودگی روانی بخرید!

آن‌ها را به خود وابسته کنید. برای اینکه موفق شوید پروژه‌ها را آنقدر خوب تحویل دهید تا مشتریان به کار با کیفیت شما وابسته شوند. خصوصا، اگر زمینه کاری شما به گونه‌ای است که بستن قرارداد بستن در آن عرف نیست، این نکته را اولویت بیشتری ببخشید چرا که درصورت وابسته شدن متقاضیان به کار کردن با شما، احتمال بی مسئولیتی از سوی آنان کاهش می‌یابد.

  • بی‌نظمی مالی و شغلی

مزیت فریلنسینگ از بابت آزاد بودن ساعات کاری، در صورت بی نظم بودن شما می‌تواند تبدیل به یکی از معایب این شیوه کسب و کار شود! درکنار تعهد خود به ساعت‌ها یا روزهای کاریتان، از مدون کردن حساب‌های مالی خود غافل نشوید. همیشه بخشی مشخص از درآمد خود را صرف تبلیغات، پس انداز و یادگیری بیشتر کنید. از بیمه‌ها هم غافل نشوید. به صورت خویش فرما خود را بیمه کنید تا در روزهای میان‌سالی، بازنشستگی برایتان تبدیل به یک رویا نشود. حتی اگر مطمئن هستید که آنقدر موفق هستید که نیاز به مستمری ندارید باز هم شرط احتیاط را رعایت کنید. بعدها قطعا از اینکه به چنین  مساله اهمیت قائل شده‌اید از خودتان تشکر می‌کنید.

منبع: فرانش

درباره نویسنده

سامان

فارغ التحصیل کارشناسی نرم افزار، علاقه مند به برنامه نویسی، طراحی وب، تکنولوژی های نوین، یادگیری و فیلم

مشاهده تمام مقالات