با رشد یک کسب‌و‌کار، پیچیدگی و دامنه مشکلات و چالش‌های آن نیز بزرگتر می‌شود. بدون مهارت‌های تفکر انتقادی، رهبران تصمیمات نادرستی می‌گیرند و از فرصت‌های استراتژیک به وجود آمده استفاده نمی‌کنند. اغلب اوقات، مانعی که باعث می‌شود یک کسب‌وکار به پتانسیل واقعی خود نرسد، فقدان آینده‌نگری و مهارت‌های موثر در حل مسئله رهبر شرکت است.

رهبران بسیار موفق، متفکران انتقادی بی‌نظیری هستند. در این مطلب پنج روش برای بهبود رویکرد شما در حل مسئله و تصمیم‌گیری‌های استراتژیک را عنوان کرده‌ایم.

داده‌های بیشتر و بهتری جمع‌آوری کنید

اکثر تیم‌ها سعی می‌کنند تصمیمات خود را با داده‌های محدود و بی‌‌کیفیت بگیرند. متفکران انتقادی خوب کار خود را با جمع‌آوری هرچه بیشتر داده‌های باکیفیت آغاز می‌کنند. ارزش ظاهری برای آن‌ها مهم نیست بلکه خلاصه وضعیت را زیر سوال می‌برند، برای اینکه از اتفاقات مطمئن شوند، به عمق آن‌ها نفوذ می‌کنند و داده‌های خام که باید با آن‌ها کار کنند را به حداکثر می‌رسانند.

این موضوع شامل هر دو داده‌های سازمان یافته و غیرسازمان‌یافته و همچنین اطلاعات کمی و کیفی می‌شود. همچنین بررسی تاریخچه و مقایسه داده‌های قابل مشاهده با سایر معیارها و هنجارها، بسیار مهم است. متفکران خوب به خلاصه و میانگین‌ها اعتماد نمی‌کنند، بلکه به منبع برمی‌گردند و اطلاعات اولیه کسب می‌کنند.

بیاموزید که چگونه واقعیت را از استنباط جدا کنید

هنگامی که اطلاعات کافی جمع‌آوری کردید، درک تفاوت بین حقایق و استنباط بسیار مهم است. اغلب اوقات رهبران در مورد چیزی که واقعا درست است فرضیاتی می‌گیرند و به جای استنباط، آن‌ها را به عنوان واقعیت می‌پذیرند. این موضوع در آینده باعث ایجاد پایه‌های متزلزل برای هرگونه تفکر و تصمیم‌گیری می‌شود.

واقعیت به صورت عینی توسط افراد دیگر قابل مشاهده است. استنباط شامل یک فرض یا عقیده می‌شود که ممکن است درست یا غلط باشد. اگر به معنای واقعی کلمه سفر شما حدود ۵۸ ساعت طول کشیده، این یک واقعیت است. اما استنباط زمانی رخ می‌دهد که برای محاسبه مسافت و تخمین زمان مورد نیاز برای رسیدن به مقصد، از نقشه استفاده کنید. این دو مسئله مهم را با یکدیگر اشتباه نگیرید.

همه چیز را به اصول اولیه تقسیم کنید

اصول اولیه، عناصر اساسی در تفکر و تصمیم‌گیری هستند. آن‌ها معمولا با طرح سوالاتی مشخص، در نظر گرفتن گزینه‌های دیگر و آزمایش فرضیات تشکیل می‌شوند. هنگامی که اصول اولیه مناسب خود را پیدا کردید، با استفاده از آن‌ها می‌توانید گزینه‌ها و راه‌حل‌های جدیدی که قابل اطمینان هستند را پایه‌ریزی کنید

ایجاد مدل‌های موثر

ابزار دیگری که می‌تواند برای تیم‌ها و رهبران بسیار موثر واقع شود، تفکر بر اساس مدل یا تشابه است. هر چند این موارد به واقعیت نزدیک نیستند اما می‌توانند برای ساده‌سازی شرایط و پیدا کردن سریع راهکارها مفید واقع شوند. مدل‌ها به شما کمک خواهند کرد تا سریعا بینش و استراتژی خود را تولید کنید اما بهتر است از محدودیت‌های آن‌ها نیز آگاه باشید.

به طور مداوم فرضیات خود را به چالش بکشید

ایجاد روش‌های آزمایش و اعتبارسنجی سریع مفروضات برای رهبران و تیم‌ها بسیار مهم است. در صورت عدم کنترل، یک فرض می‌تواند منجر به تفکر و تصمیم‌گیری نادرست شود.

با توسعه مهارت‌های تفکر انتقادی، قدرت تصمیم‌گیری خود را بهبود می‌بخشید و در نهایت نتایج بهتری خواهید گرفت. گرچه برخی از این مراحل ممکن است به زمان و انرژی زیادی نیاز داشته باشد، اما سرمایه‌گذاری روی آن‌ها بازدهی بالایی به ارمغان می‌آورد.

برچسب گذاری شده در:

, ,

درباره نویسنده

سامان

فارغ التحصیل کارشناسی نرم افزار، علاقه مند به برنامه نویسی، طراحی وب، تکنولوژی های نوین، یادگیری و فیلم

مشاهده تمام مقالات