گوگل همیشه به این نکته توجه داشته که کاربران باید بتوانند به مطالب را به زبان خودشان منتشر کنند و به همین منظور فونت اختصاصی خودش به نام Noto را منتشر کرد که به صورت اوپن سورس Open Source ارائه شده و از حدود ۸۰۰ زبان و ۱۱۰,۰۰۰ کاراکتر پشتیبانی میکند.

این فونت تقریبا از تمامی کاراکتر های موجود در استاندارد یونیکد پشتیبانی میکند و مراحل تحقیق و توسعه آن بیش از ۵ سال زمان برده است و مشاورینی از Monotype و Adobe هم در ساخت آن مشارکت داشته اند.

نام انتخابی برای این فونت یعنی Noto به اختصار گرفته شده از کلمات No More Tofu است . وقتی سایتی را به زبانی مشاهده کنید که فونت آن در سیستم شما نصب نشده باشد بعضی از کاراکتر ها را به صورت  ‘⯐’ میبینید که به آن در اصطلاح Tofu گفته میشود و هدف گوگل از این نامگذاری این بوده که با کمک این فونت دیگر هیچ کاراکتر نامفهومی در سایت ها نخواهید دید. این فونت به صورت متن باز و کاملا رایگان برای استفاده در هر نوع پروژه ای ارائه شده است.

حجم فونت به همراه تمام خانواده های آن که شامل زبان چینی سنتی , کره ای و …. هم میشود در حدود ۴۷۲ مگابایت است ولی میتوانید فونت را برای زبان دلخواه خود دانلود کنید که حجم کمی دارد.

برای دانلود فونت فارسی Noto روی لینک کلیک کنید.

این فونت را میتوان سورپرایز جدیدی از گوگل دانست که برای توسعه وب در همه زبانها ارائه شده و به توسعه دهندگان وب کمک میکند استاندارد کاملی برای طرح های خود پیاده کنند و اپلیکیشن ها و سایتهای طراحی شده توسط آنها در همه زبانها به صورت خوانا و بدون درهم ریختگی کاراکتر ها قابل دیدن باشد.

برچسب گذاری شده در:

, ,

درباره نویسنده

سامان

فارغ التحصیل کارشناسی نرم افزار، علاقه مند به برنامه نویسی، طراحی وب، تکنولوژی های نوین، یادگیری و فیلم

مشاهده تمام مقالات